„A halál a belekben lakozik.”

A fent olvasható a híres mondást, a kedves Olvasó már biztos ismeri?!

Számtalan mikroba a testünk külső és belső bőrünkön (a nyálkahártyán) él. Nagy részük a vastagbélben található. A vizsgálatok alapján az arány, a test sejtjei és a mikrobák között egy fiatal 60 kilogrammos, egészséges ember esetében arányos. A belek kivizsgálása egy rövid múltra tekint vissza. Az, hogy a belek egészsége és az immunrendszer egészsége és erőssége szorosan összefügg egymással, az ma már elismert. Az is, hogy a hasunk a második agyunk és a kettő között szoros kapcsolat van.

Mégis sokan nem veszik figyelembe, hogy a belek egészsége kihat az egész életünkre. A mikroorganizmusok felelősek nemcsak a jobb emésztésért, hanem a különböző létfontosságú anyagok felszívódásában is fontosak. Befolyásolják az összes anyagcserét, a testsúlyunkat és az érzéseinket is. A belek nemcsak testi, hanem a lelki és a szellemi egészségünkért is felelősek. Ezeket a mikroorganizmusokat összességében a mikrobáknak nevezik. Fő részük 99%-ban baktériumok, de vírusok és élesztőgombák is ide tartoznak. A mikroorganizmusok száma a gyomorban a legkevesebb és a vastagbélben a legtöbb. Az első mikroorganizmusokat a születésünk alatt kapjuk meg. A természetes úton született gyermekek az anyai méh mikroorganizmusát, míg a császárral született gyermekek az anyai bőr mikroorganizmusát kapja ajándékba.

Az anyatejes táplálás segíti a jó baktériumok elszaporodását. Ezért egy hosszan tartó anyatejes táplálás a legjobb, amit egy anya adhat a gyermekének. Egy stabil bél mikroorganizmus az első 2-3 életévben alakul ki. Azt is mondhatjuk, hogy nincs két egyforma bélflóra. Olyan egyedi mindegyik, mint az ujjlenyomatunk.

belek-1

Az étkezés, az életmód, a stressz, a gyógyszerek stb. befolyásolják a bélflórát és az életkor előrehaladtával a belek mikroorganizmusának sokfélesége is erősen csökken. Káros baktériumok, amelyek természetesen előfordulnak a beleinkben, csak akkor tudnak ott elszaporodni, ha az egészséges bélflóra esete nem áll fenn. Egészséges baktériumok elűzik a betegségeket okozó baktériumokat. Ugyanakkor egyes egészséges baktérium védőanyagot is előállít. Ez megakadályozza a kórokozók letapadását a bélfalon, de a külső bőrön is. A nagyszámú baktériumok a végbélben lévő élelmiszer alkotókból még az utolsó felhasználható alkotó elemeket is kiveszik. Pl. nem emészthető növényi anyagok. Ez energia visszanyerés, mert a baktériumok által lebontott növényi részek miatt a napi felvett kalóriának 10%-a válik szabaddá (más életfolyamatok részére).

Az immunrendszert erősítik a jó mikroorganizmusok. A belek egészsége és az immunrendszer szorosan összefügg egymással. Az egészséges és a káros anyagok közötti különbség felismerése miatt, fontos a belek immunrendszerének a tornáztatása. Ha ez a választási lehetőség nem jól működik és egy jó élelmiszer összetevőit, mint káros anyagot regisztrál, akkor élelmiszer intolerancia és élelmiszer allergiák léphetnek fel. A legrosszabb esetben egy autoimmun betegség jön létre, és a test egyes alkotóelemei lesznek megtámadva.

A bélbaktériumoknak fontos szerepük van a vitaminképzésben, mint a B-, D-, K2-Vitamin. Antibiotikum használatakor épp ez a tevékenység fog megsérülni, ezáltal a bél immunrendszere is. Bizonyos bélbaktériumok segítik a máj munkáját a méregtelenítésben.

belek-2

Az étkezési formák szerint három bélflóra típus ismert

  1. Enterotyp 1.- sok húst és felvágottat fogyasztó embernél alakul ki (nagyobb a hízékonyság)
  2. Enterotyp 2.- vegetáriánus és vegán étkezési formát követő embernél alakul ki
  3. Enterotyp 3.- 75%-a az embereknek a fenti két típus keveréke

Ha valaki nagy mennyiségben rostanyagot vesz magához, az elősegíti a belek egészséget. A rostanyagokat nem tudjuk feltörni, ezért ezek feldolgozatlanul érik el a vastagbelet. A WHO (Egészségügyi Világszervezet) szerint, napi 30-40 gr rostanyagot kell elfogyasztanunk zöldségből és gyümölcsből, valamint teljeskiőrlésű anyagokból.

Mint látjuk a belek munkája sokrétű. A felszívódás, a kórokozók semlegesítése, az immunrendszer erősítése mellett a szabad gyökök támadásának is ki van téve. Munkája sok energiát igényel. A szabad gyökök semlegesítésére a szervezetnek különböző védekezőrendszere is van. Gyorsan, direkt hat a vízben oldódó C-Vitamin, valamint a zsírban oldódó E-Vitamin.

Indirekt, egy enzimrendszer, amely négy szelén atomot tartalmaz. Európa egy szelénben szegény földrész. Szelén majd minden testi funkcióban szerepet játszik. Átlagban az élelmiszerrel napi 30 gr szelént veszünk fel, az optimális 200 gr szelén helyett. Itt szeretném felhívni a figyelmet a kolloid szelén időnkénti használatára. Hasonlóképpen lehet előállítani, mint a kolloid ezüstöt. Az agyunk után a beleknek van testünk második legnagyobb ideg hálózata.

„A második agyunk.”

Összegezve a belek és az immunrendszer egészségénél figyeljünk a szelén, a C- és E-Vitaminra. Különösen idős korban és akkor, ha naponta gyógyszereket kell szednünk. Egy egészséges bélbaktérium kialakítása mellett fokozatosan leépíthetjük az előírt gyógyszerek szedésének a mennyiségét!

A belek egészsége már a szájüregben kezdődik. A fogak egészsége és a szájüreg nyálkahártyájának méregtelenítése. A felkelés utáni naponta elvégzendő olaj húzogatás, olajrágás ennek fontos része. Egy cikkemben már leírtam az olajhúzogatás részleteit, éppúgy, mint a szegfűszeg rágcsálást. A benne lévő illóolajok az egész emésztőrendszert és az egész légzőrendszert karban tartja.
Az egészséges bélrendszer érdekében

• Jól rágjuk meg az ételeket

  • Együnk sok rostos, friss, nyers zöldséget és gyümölcsöt
  • Ne fogyasszunk se túl hideg, se túl meleg ételt
  • Ne együnk egyszerre túl sokat
  • Ne vacsorázzunk későn
  • Hagyjunk időt a beleknek a pihenésre, regenerálódásra
  • Iktassunk be napokat, amikor nem vacsorázunk.
  • Próbáljunk ügyelni a vitamin tartalomra, köztudott, hogy 40 Celsius fok fölött ezek a hatóanyagok elpusztulnak, de az ételek íze megmarad
  • Kíméljük a beleinket az egészségtelen fehér rafinált cukortól, a fehér liszttől és az alkoholtól
  • A gyógyszerek másodlagos káros hatásától
  • A cigaretta is káros a beleknek
  • Legyengül a negatív emóciókról és a stresszről se feledkezzünk el

belek-3

Az orthomolekuláris gyógyítás szerint, a betegségeket magas százalékú vitaminokkal, nyomelemekkel és ásványianyagokkal gyógyítják. Így az általános sejtegészség, a sav-bázis egyensúlynak a fenntartásához, lachs olajat (Omega-3 zsírsav), B-Vitamin komplexet, magnézium-kalciumot ajánlanak. A vékonybél egészségéhez fekete kömény olajat (Omega-6 zsírsvat), A- és E-Vitamint és káliumot ajánlanak. A vastagbél egészségéhez a lachs és a fekete kömény olajat felváltva és magnézium-kalciumot ajánlanak.

A régi európai füvesemberek ismerete szerint, kiváló a bél egészsége védelmében:

  • Az egynyári üröm
  • A szurokfű
  • A boróka
  • A tárkony
  • A cickafark
  • A vérfű
  • A vérgyökér
  • Az orbáncfű
  • A zsálya
  • A berkenye
  • A sóska
  • A koriander
  • A graviola
  • A galanga stb.

Ezeket váltakozva, a beszerezhetőség szerint használjuk a kész ételekbe vagy a teának. A gyógynövények nemcsak egy betegségre vannak gyógyhatással. A kémiailag előállított gyógyszerek rendszerint egy-két betegségre valók és mellette nagy a másodlagos, negatív hatásuk. A gyógynövényeket, ha szemügyre vesszük (könyvben vagy az interneten utána nézünk), láthatjuk, hogy legalább 15 féle betegségre is felhasználhatóak.

Ez az előnye a természetes gyógyszereknek. Itt az összetevők nincsenek izolálva egymástól, mint a kémiailag előállított tablettáknál és synergetikusan hatnak (az együttes hatás több, mint az egyes alkotórészek hatásának az összege).

A legjobb a zöld, friss levelek beszerzése, amit sajátkezűleg tisztítunk szódabikarbónás vízben, majd sima folyó vízben. Lehetőleg a napon szárítsuk és papírzacskóban tároljuk. Fontos fegyver az egészség érdekében.

Több tudatosság, jobb egészség!

Busch-Turcsányi Sipos Éva
Természettudományok docense
eva.turcsanyi.busch@gmail.com
eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest