„Ép testben, ép lélek” – tartja a mondás. Az egészséghez bizony nem elég csak a táplálkozásra odafigyelni, a megfelelő napi mozgás is szükségeltetik. Persze fordítva is igaz a dolog, ha mozgunk ugyan, de nem figyelünk arra, mit és mennyit eszünk, akkor bizony megint féllábas megoldással birkózunk. Száz szónak is egy a vége, az egészséges élethez több minden egyszerre szükségeltetik.  Testi-lelki egyensúly, megfelelő, örömet okozó testmozgás, tudatos és egészséges táplálkozás, az egészséges lelki és érzelmi harmóniában. A fentieket adhatnák TB-re mondhatnánk, azonban vannak élő példák arra, hogy bizony mindez egy kis odafigyeléssel és idő ráfordítással megvalósítható. Szalka Andrea személyi edző néhány hónapja ízlelgeti az anyuka szerepet. Hozzá fordultunk néhány jó tanácsért.

 

 

A várandósság alatt meddig szabad intenzívebb mozgást végezni, sportolni?

  • Ez nagyon egyedi, mondhatnám adottság függő. Van, akinek a várandósság legelejétől abba kell hagynia az intenzív mozgást. Érdemes odafigyelni a testünk jelzéseire, illetve az orvosi kontroll is fontos. Akik rendszeresen sportoltak korábban is, azok általában a babavárás idején is folyamatosan mozognak. Ahogy a baba növekszik bennünk, úgy korlátozódnak a mozgási lehetőségek. Én magam a 34. hétig tornáztam. Nagyjából ez az az idő, amikor érdemes az intenzív mozgást fokozatosan abbahagyni. A speciális kismamatorna pedig bárki számára ajánlható.

 

Andrea néhány hónapos kislányával, Annával mindent megtesz azért, hogy mindketten a legjobb formában legyenek. A szülés után mikor, hogyan érdemes elkezdeni a testmozgást?

  • A gyermek érkezésére sokféleképpen készülnek a családok, de ha nagyon őszinték szeretnénk lenni, akkor el sem tudjuk képzelni, valójában mivel is jár a gyermek születése. Persze megteszünk minden tőlünk telhetőt, ám a napi valóság sokszor felülírja a fejben megszülető terveket. Legyen szó könyvből merített tudásról, oktató filmről, vagy szülői-ismerősi körből érkező jó tanácsok garmadájáról, amikor ott állunk a saját babánk kiságya mellett éjjelente, bizony sok mindent látunk másképpen, mint amikor még csak a pocakunkat simogattuk az örömteli várakozás közben. Kétségtelen tény, hogy a születést követően a mama testi regenerálódása, lelki energiaforrásai és a baba szükségletei a legmeghatározóbbak. Bár a nőket gyakorta zavarja a várandósság alatt felrakódott többlet súly, azért érdemes óvatosan elkezdeni a test edzését. A szülést követő 8. héttől érdemes fokozatosan visszatérni a napi rendszeres mozgáshoz. Az időterv készítés sok mindent meghatároz. A baba ritmusát nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ezért eleinte az óvatos mozgásformákat lehet úgy alakítani, hogy a babával „közös játéknak” tűnjön. Ez a mozgásforma jót tesz a mamának, öröm a babának az anyai közelség, valamint a közös játék is élvezet. 

 

 

Hogyan lehet megvalósítani a babával együtt történő testmozgást?

 

  • Amikor a kicsi már tartani tudja a fejét, akkor a fej megtartásával magunkhoz ölelhetjük a kicsit. Egy-egy kitörést, guggolást nyugodtan végezhetünk így. Amikor már meg tudja tartani magát biztonsággal, akkor a hasunkra ültetve has préseket végezhetünk.  Esetleg a lépcsőzés is jót tehet, akár hordozókendőben magunkra kötve a picit.  A legfontosabb, hogy óvatos mozdulatokkal kezdjünk, nagyon vigyázzunk a babára és magunkra is. Fontos emellett a jó kedv. Ne kényszerű ön-gyötrésként éljük meg, hanem játékos, mosolygós, közös élményként tornázzunk a babával. Ezek a gyakorlatok, rövid mozgás percek még otthon történnek.

 

A babák mit szoktak szólni a közös tornához?

 

  • Anna nagyon élvezi. Sokszor kacag közben. Ő is játékként éli meg, miközben szoros közelségben is vagyunk egymással. Mindkettőnknek tetszik ez a közös időtöltés.

 

 

A testmozgás alkalmas-e stressz oldásra? Valóban mentális erőforrásként kezelhető?

 

  • Mindenképpen alkalmas a testi-lelki egyensúly kialakítására. Nem csak hormonálisan, ami ma már köztudomású. A várandósság után szépen formálódó test önbizalmat ad a mamának. Maga a mozgás pedig mindenkinek jót tesz. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a baba, szinte 24 órás ellátásához is előnyös a jó kondíció. Ezért valóban nagyon ajánlott, hogy jó formában legyünk. Nem csak a szülés előtt, a szülés után is odafigyelve a testünk igényeire. Amikor már ki tudunk mozdulni a babával, illetve meg tudjuk oldani a felügyeletét, akkor heti 2 alkalom javasolt az első időben. Amikor már teljesen beállt a baba saját napi ritmusa és meg tudjuk oldani a több időráfordítást, akkor fokozatosan visszatérhetünk a heti 3 alkalommal történő edzőtermi testmozgáshoz. A legfontosabb, hogy mind a heti mozgásmennyiség, mind az időráfordítás ahhoz igazodjon, ami jó a testnek. Más ritmus és intenzitás engedhető meg abban az esetben, ha császármetszéssel jött a világra a gyermek. Ebben az esetben nem lehet minden gyakorlathoz, mozgásformához rögtön visszatérni.

 

Milyen típusú testedzés a legjobb választás a szülést követően?

 

  • Több okból is ajánlható a csoportos mozgásóra. Vannak baba-mama tornák, amelyek kifejezetten előnyösek és figyelembe veszik a speciális helyzetet. Emellett ezeknek a mozgásóráknak további haszna az is, hogy a mamák ezeken az órákon találkoznak egymással, így lehetőségük van a tapasztalatok megosztására is. Ezeket az órákat általában a babák is nagyon élvezik. Az együttes kimozdulás, az új élmények, a társaság sokat lendíthet a kezdeti nehézségeken. Ebben a szakaszban már be lehet iktatni tempós sétákat, rövidebb kocogást, biciklizést is. Amikor a test már visszaszokott a rendszeres mozgáshoz, terheléshez, akkor már a konditermi edzésekre is lehetőség nyílik az anyuka számára. 

 

 

Amikor már ki lehet mozdulni otthonról, akkor könnyebb dolguk van a mamáknak. Amikor még csak otthon, a négy fal között lehet kisebb mozgásokat végezni, akkor hogyan tudják magukat motiválni a hölgyek?

 

  • A késztetés belülről fakad. Leginkább magunkból meríthetjük a hajtóerőt. Ilyen energiaforrás lehet a mozgás otthoni megkezdéséhez az egészségmegőrzés szándéka. Hiszen mindenki arra vágyik, hogy hosszú, teljes életben örülhessen a családnak. Motiváció lehet az is, hogy fizikailag is bírjuk a feladatokat, a megnövekedett időterhelést, és valljuk be, a baba növekedésével a súlya is szépen gyarapszik, tehát tényleg érdemes jó kondíciót biztosítani magunknak. Emellett az első elért eredmények is növelhetik a kedvet a rendszeres testmozgásra. Ha naplózzuk a derékbőséget, a súlycsökkenést, telefonnal fotót készítünk a visszaalakuló formánkról, akkor egyre több erőt merítünk a rendszeres mozgás folytatásához. Ehhez társul még a babával együtt töltött örömteli idő is. Ez így együtt mindenképpen nagy hajtóerőt jelenthet.

 

 

Andrea a tánc szerelmese. Hogy alakult a szakmai pályafutás?

 

  • A zene és a mozgás együttese tényleg igazi szerelem. A tánc a tökéletes megvalósulása. Amikor Budapestre kerültem, a véletlen a Gilda Max edzőtermébe sodort Béres Alexandrához. Onnantól kezdődött egy új korszak. A Dance aerobik tökéletes átvezetés volt a tánc és a sport között. Ma személyi edzőként és aerobik edzőként dolgozom. Segítem azokat, akik az edzésekben találják meg a mozgás örömét.

 

A személyi edző miben tudja segíteni a sportolni vágyót? Ki választ személyi edzőt?

 

  • Vannak, akik nem szeretik a csoportos órákat. Nem érzik jól magukat akkor, ha mások látják őket edzés közben. Van, aki a dinamikus órákat kedveli, vannak, akik strukturáltabb, jobban kontrollált formákat kedvelik. Tehát elsősorban személyiség függő, hogy ki milyen testmozgást választ magának. A személyi edző kérdése kicsit korfüggő is. A fiatalok kevéssé választanak személyi edzőt. Egy kor felett magabiztosabbak az emberek, önmaguknak szeretnének elsősorban megfelelni, kevésbé a külvilágnak. Ők azok, akik inkább választanak személyi edzőt maguknak, a céltudatos testedzés érdekében.

 

 

A Gilda Max Díva Fitnesz Mozgásközpontjába gyermekkel is érkezhetnek a hölgyek. A másik különlegessége a helynek, hogy kizárólag hölgyek látogathatják. Ez vonzó a nők számára?

 

Mindenképpen előnyös, ha a gyermekfelügyelet is megoldott. A Gilda Max figyel erre. Emellett azoknak a nőknek, akik szívesebben edzenek intim környezetben, azoknak ideális a Hajós utcai Mozgásközpont, ahol sokféle óra típus közül választhatnak. Tehát nem kell lemondani az anyai 

 

 

 

http://www.gilda-max.com/szalka-andrea/