Tehetünk ellene, megelőzhetjük..és ha netán már kialakult, hatékonyan lehet akár „szelid” gyógymódokkal is csillapítani a tüneteket….
 
 
Az artrózis  – vagy más néven izületi kopás – az izületek leggyakoribb megbetegedése. Egy ízület mindig két mozgó csont találkozásánál jön létre. A két csont felületét sima, rugalmas porcréteg fedi, melyek között kenőanyagként – izületi folyadék található, melyet az izületi tok belső nyálkahártyája termel.
Az artrózis lényege, hogy az izületet védő porcfelszín lassan, fokozatosan elkopik, majd a porc hiányában a két csont felülete egymáshoz dörzsölődik…jelentős fájdalmat okozva tulajdonosuknak… 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Európában már a 45 évesek 10%-át érinti a betegség, 60 éves kor fölött pedig minden második nő szenved tőle…A leggyakrabban a csípő és a térd érintett, szintén gyakori a porckopás a csigolyák közti kisizületekben illetve a kezekben, legfőképp a nagyujj alapizületében.
 
 
 

 

Fő okok és tünetek

 

 

A betegség kialakulását sok tényező befolyásolja, de köztük említést érdemel az örökletesség és az izület túlterhelése illetve a rossz testtartás. Sok esetben a bajok fő forrása pedig a túlsúly és a mozgáshiányos, ülő életmód is.
 
 
A kevés folyadékfogyasztás sajnos itt is elvégzi maga pusztítását, mivel a porc javarészt vízből tevődik össze, ugyanakkor minden más szövettel ellentétben nincs saját keringése, így az anyagcseréjét az izületi folyadék biztosítja. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Az artrózis alattomosan kialakuló probléma, melyet legkésőbb a reggelente jelentkező izületi fájdalmak jeleznek. Ilyenkor az érintett izületek merevek és fájnak, be kell mozgatni őket. További figyelmeztető jel a lépcsőn járás, a nehéz terhek cipelése közben, illetve a hideg, csapadékos időben jelentkező fájdalom. Ha a panaszok tartósan fennállnak, vagy hirtelen merevvé, mozdulatlanná válik  ill. duzzadt, piros és fájdalmas , haladéktalanul szakemberhez kell fordulni!
 
 
Némiképp elavult vélemény, hogy az elkopott porc soha többé nem regenerálódik, pedig az emberi szervezet – mint minden biológiai rendszer – folyamatosan megújulásra, regenerálódásra képes. Ez alól pedig a porcszövet sem kivétel….
 
 
 

 

Az izületi porc táplálása

 
 
Kellő mennyiségű porc termeléséhez porcsejtjeinknek tápanyagokra van szüksége. 
 
A kovasav fontos sziliciumforrás, legjobban a növényi eredetű hasznosul. pl: mezei zsurló..95%-ban.
 
  • Glükozamin-szulfát: biztosítja a porcszövet anyagcseréjét, illetve maga is részt vesz a porcszövet felépítésében. Napi mennyiség 1500 mg.
  • Chondriotin-szulfát: lehetővé teszi a többi tápanyag felszívódását
  • A kollagén-hidrolizátum alkotja a porcok rostszerkezetét, egyúttal gondoskodik a porc rugalmasságáról. Naponta 10 g szükséges belőle, melyet egyszerű étkezési zselatin formájában vehetünk magunkhoz.

 

 

 

 
 
 
 
 

Fájdalomcsillapító: szedjünk vagy ne szedjünk?

 
 
A szokványos fájdalomcsillapítók szedése hosszabb távon semmiképp nem jelentenek megoldást, ugyanis minden aminek valamilyen hatása van, annak sajnos mellékhatása is akad…A nonszteroid gyulladáscsökkentők tartós használata sajnos gyomorfekélyt, extrém esetben gyomorvérzést is okozhatnak.
 

 

 

 

 

 

 

A fentiek jó alternatívája lehet a hialuronsav, melyet már több, mint 20 éve alkalmaznak az izületi fájdalmak kezelésében. Természetes alkotóeleme az izületi folyadéknak és fő feladata a porc rugalmasságának és síkosságának biztosítása.

 
 
 
 
 
10 jól bevált házi gyógymód:
 
 
1. Túrópakolás duzzanat ellen (képes az izületben felhalmozódott folyadékot illetve anyagcseretermékeket eltávolítani)
2. Ördögkarom krónikus fájdalmak ellen : jelentős gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatás
3. Csalánlevél külsőleg, belsőleg : fokozott vérkeringés, immunreakció és fájdalomcsillapítás
4. Csipkebogyó: erős antioxidáns, sejtmembrán-stabilizáló hatás, aktiválja a porcszövetek anyagcseréjét.
5. Zöld tea: benne található catechin gyulladásgátló hatása jól ismert.
6. Fűzfakéreg: szalicin – szalicil-fájdalomcsillapítás mellékhatás nélkül!
7. Árnika: enyhíti az izületi merevséget és a duzzanatot, fájdalmat csökkent
8. Nyirokmasszázs: javítja az anyagcserét
9. Termoterápia: a meleg a krónikusan bekeményedett, merev izmokat kellemesen ellazítja
10. Túlterhelés nélküli testmozgás pl vízitorna
 
 
 
 
 
 
 
 
Az artrózis kezelésében a testmozgás terápia és megelőző módszer egyben. Sokan úgy vélik, minél erőteljesebb az edzés, annál jobb! Ez bizony tévedés! A legoptimálisabb a heti 2-3 alkalommal könnyű, igazán nem megterhelő, állóképességet fejlesztő mozgásforma. A mozgás erősíti az izmokat, a megfelelő izomzat pedig tehermentesíti az izületeket!
 
 
 
 
 
 
 
Kautzky-Szemők Adrienn
 
okl.természetgyógyász
 
fitoterapeuta, reflexológus
 
06-30-680-2271