Sokaknak elsőre még meglepőnek tűnik, de ma már biztosan tudjuk, hogy egészségi állapotunkat 80%-ban a beleink állapota határozza meg, mivel az immunrendszerünket a legnagyobb részben az emésztőrendszerünkben található ún. mikrobiom összetétele befolyásolja. A mikrobiom (lánynevén bélflóra) a testünkben élő mikróbák összessége, amelyek száma tízszer nagyobb a saját sejtjeink számánál, génállományuk pedig testsejtjeink génállományának a százszorosa!

A felfedezés nagyon új, melynek eredményeként a beleinkben lévő komplex rendszert ma már „második agy”-nak is nevezik… Az igazsághoz hozzátartozik, hogy már Hippokratész több száz évvel ezelőtt megmondta, hogy a „a halál a belekben lakozik”…  

A mikrobiom nagy része a vastagbelünkben van jelen, összetétele, és helyes vagy éppen kóros működése határozza meg egészségünket, de hat a központi idegrendszerünkre, azaz az agyunkra is!

 

A fejlett világban a helytelen és egysíkú táplálkozás miatt nagymértékben romlott a mikrobiom harmóniája, és az antiobiotikumok is jelentősen rontottak a helyzeten. Már vannak kutatási adatok arról is, hogy a túlsúlyos emberek mikrobiomja jelentősen különbözik a normál testsúlyúakétól.

Tehát a helyes, fito-nutriensekben és rostokban gazdag táplálkozás sokkal jobban hozzájárulhat az egészség megőrzéséhez, vagy helyreállításához, mint azt eddig ezt az orvostudomány gondolta vagy elismerte. És emellett milyen jó, hogy még finomakat is eszünk majd, ha megértjük a lényegi elemeket: miket hagyjunk ki és miket emeljünk be az újra-gondolt étkezésünkbe.

A legújabb kutatások kimutatták, hogy a polifenolok, ezen belül az antocianinok növelik a hasznos baktériumok mennyiségét a belekben. Ezzel nemcsak az immunrendszer hatékonyságát növelik, de még az idegsejtjeinket is védik, növelve pl. a szerotonin és melatonin hormonok szintjét a szervezetben. Az előbbit boldogság-hormonnak is nevezik, utóbbi pedig nélkülözhetetlen a pihentető alváshoz.

Az antocianinok a fekete bogyósokban vannak nagy mennyiségben jelen (fekete berkenye, fekete málna, fekete ribizli, fekete szeder, …), ezek alkotják a növény saját védekezési rendszerét.

Elengedhetetlenül fontos viszont, hogy ezek az anyagok csakis akkor segítenek a jó mikrobiom kialakításában, ha megfelelően visszük be őket: a gyümölcsöket a héjukkal, sőt ehető magjaikkal együtt kell megennünk, nyersen vagy gyümölcspüré formájában. Ha csupán gyümölcsleveket iszunk, akkor a – lében amúgy is sokkal kisebb mennyiségben lévő- hatóanyagok sajnos nem érik el a vastagbelet, így nem fejthetik ki bélflóra javító hatásukat.

 

dr. Tkacsik Márta
(20) 4499300
www.patikakert.hu