Felhívjuk szíves figyelmét, hogy oldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Bővebb információért kattintson ide.

A magassarkú káros hatásai

Írta: Csak a Nőknek magazin 2018/09/13 0 hozzászólás Életmód,

 

 

Mi nők szeretjük a magassarkú cipőket, de aki figyel arra, hogy lapostalpú, kényelmes cipőket hordjon, még annál is felléphet a láb nagyujj ízületeinek a deformálódása. Ezt Hallux valgusnak nevezzük. Vizsgálatánál rendszerint állnak az emberek, holott sétálniuk kellene mezítláb az orvos ellőtt, de sok orvos ezt nem kéri tőlük. Készítenek röntgen és MRT felvételeket is.

 

Ezek után először a paciens egy cipőbetétet és a nagy lábujjra felhelyezhető sínt kap. A cipőbetétet én nagyon rossznak tartom, a lábfej és a lábtartó-inak még jobban el fognak ernyedni. Ez számomra olyan, mint a szemüveg

 

Fájdalom esetén gyógyszer és injekció a sorrend. A gyógyszer mellékhatása már ismert! Az injekciónak is nagyon sok negatívuma van! Aztán egy operációt ajánl az orvos és természetesen minél hamarabb.

 

Ha a páciens soha vagy alig hordott magassarkú cipőt, akkor elmagyarázza a szakember, hogy Hallux valgus betegség a családtól, az elődjeinktől eredő gén betegség. Megkezdődik a symptom kezelés, amely nem sok, vagy éppen semmit sem tesz a kiváltó fő ok kezelésére. Az operáció kimenetele mindig kétséges, rendszerint nem jár jó eredménnyel!

 

Lehetséges ugyanis, hogy nem a láb, hanem a gerincoszlopban van valamilyen idegprobléma, esetleg korábbi trauma (baleset) lehet a fő ok. Ezért fontos, hogy a paciens mezítláb menjen egy pár métert a szakember előtt.

 

 

 

 

 

 

 

A Hallux valgus egy erős befele bukása és belső csavarodása a lábfej kis csontozatának a sarokcsonttal együtt a járásnál. A sarokcsont is mérvadó a láb ujjának deformálásánál. A sarokcsont feladata a test terheinek elosztása az ujjak és az ujjak mögötti párnák között. Ha a sarokcsont instabil, akkor a lábfej szétterül a járásnál. A rugalmas kötőszövet különösen a nőknél van leterhelve és a nagyujj első középcsont ízületet is instabillá teszi. Az itt lévő inak már nem tudják a csontozatot megtartani és kialakul a Hallux valgus.

 

De nem csak a láb a hibás, mielőtt a lábnál valamilyen nagy változás történik, változás lép fel a páciens csípőjében is. A csípő és a csípő ízület alig láthatóan megdől. Ez újabb problémák forrását jelenti, mint például Arthrose, Arthritis, Rheuma, piros fájó foltok. Ezért érdemes fordítanunk rá időt. Idővel a nagyujj melletti második ujj egy un. kalapács ujjá alakul át. A célunk a nagylábujj lassú, finom visszahúzása az eredeti normális állapotába. Ez egy lassú folyamat, de kitartással menni fog.

 

 

 

 

 

 

Mit tehetünk?

 

  1. Orvosi Tapes: ez egy elasztikus szalag, amelyet megfelelő technikával igen egyszerű feltenni és tehermentesíteni a nagyujjat, egésznap viselhető.
  2. Lábtorna: az ajtó rámájánál álljunk egy lábra és húzzuk fel magunkat lábujjhegyre, stabil helyzetben a kezünkkel alátámasztunk, de a nem segítünk, majd lábcsere következik. Ha ülő munkát végzünk, vagy a televíziót nézzük, állítsuk a lábunkat a sarkunkra, majd lábujjhegyre. Ezután lábcsere következik. A lábfejet forgassuk körkörösen jobbra-balra. Gyakoroljuk a helyes leülést és felállást, illetve a helyes testtartást.
  3. Hallux valgus sín: ez egy igazi „spanyol csizma”, viseljük éjszaka az ágyban és beállíthatjuk a visszahúzás szögét, amit elszeretnénk érni. Lassan kell a nagylábujjat visszahúzni. Erős húzás esetén nem fogunk tudni aludni.
  4. Viseljünk 5 ujjú cipőt: Németországban már lehet kapni utcai-fürdős és sport 5 ujjas cipőket, ahol minden lábujjnak egy külön huzata van. Igen jó hatású, ha rendszeresen használjuk.
  5. Masszírozás kézzel, vagy egy lábgurigával ellátott masszírozóval: itt is a rendszeresség fog segíteni. Masszírozás előtt egy jó krémet ajánlok, a „tigris balzsamot” vagy a „ló balzsamot”. Itt hideg és meleg effekt változik.
  6. Lábápolás: a legjobb hetente egyszer a forró lábfürdő, kb. 30 percig. A forró vízbe egy pici paradicsomleves ecetet teszünk és vízforralóban felforraljuk a vizet. Ha a lavórban a víz nem elég meleg, akkor a vízforralóban lévő forró vízzel utánatöltjük. Így a lavórban mindig jó meleg víz lesz. Majd a hámréteget leszedjük, körmünket levágjuk, szárazra töröljük és a körmök körüli részt ecetes vattával átkenjük és hagyjuk rajta megszáradni. Egy ilyen 30 perces áztatás után a nagylábujj ízülete sokkal mozgékonyabb lesz. Azonban fontos, hogy a sínt vagy az orvosi tapes szalagot azonnal helyezzük rá.
  7. Járjunk sokat mezítláb, vegyünk fel otthon egy jó vastag zoknit, ami meleget ad, de mégis mezítláb vagyunk.
  8. Kis süni labda vagy teniszlabdát a talpunk alatt gurigázzuk.
  9. A nagylábujj és a második ujj közé egy gumi, latex darabot tehetünk, ami nem engedi, hogy a nagylábujj a második ujjra hajoljon, és egy zoknit húzzunk rá. Ezt otthonra ajánlom.

 

 

A kitartás meghozza az eredményt! Már több páciensemnél láttam és a saját lábamon is kipróbáltam.

 

 

 

Sok sikert!

 

 

Busch-Turcsányi Éva

 

 

Természettudományok docense

 

eva.turcsanyi.busch@gmail.com 

 

 

eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest

Szólj hozzá!