Felhívjuk szíves figyelmét, hogy oldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Bővebb információért kattintson ide.

Cukor, az édes méreg

Írta: Csak a Nőknek magazin 2019/07/11 0 hozzászólás Életmód,
„Cukor nélkül az élet csak félédes lenne”- dr. Albert Schweizer
 
 
Sok könyv, a média és előadások tömkelege hirdeti, hogy a cukor a felelős az elhízásért. A sok cukor nem csak kövérré, hanem beteggé is tesz! Felelős a fogak, a szív és a keringési rendszer betegségeiben, a diabétesz kialakulásában, a máj elzsírosodásában, és még rendkívül sok betegség kialakulásában.
 
Ha a cukor ilyen veszélyes, akkor miért fogyasztunk mégis olyan szívesen édességeket?
 
Az édesség utáni sóvárgás velünk született. Már az anya hasában, az embrió cukrot vesz fel a magzatvízen keresztül. Az anyatejben is kb. 5-6 % tejcukor van. Ezért van, hogy egy édes termék a védettség és biztonság érzését is sugallja. Az édes nemcsak az első, hanem az utolsó íz is az idöskorban, amit még élvezni lehet! Az édes már az elődeink étkezésében is fontos szerepet játszott. Jelentette a tovább élés lehetőségét, mert ami édes volt, az általában nem volt mérgező.
 
Energiaforrás az agy részére. Alacsony vércukorszint esetén, először a koncentráció csökken. Ezt a koncentráció csökkenést gyorsan kiegyenlíti a cukor.
 
Az édes jó kedvre derít. A cukor bevitellel a fehérje építőanyag, a triptofán (a húszféle alapvető fehérjealkotó aminosav egyike) a vérből az agyba kerül. Előfutára a boldogsághormon a szerotoninnak (örömhormonnak). Ez egy hormonhoz hasonló hírközlő anyag az agyban, amely a kedvünket pozitívan befolyásolja.
 
 
„Minden élelmiszer méreg, csak a mennyisége határozza meg, hogy mi nem az” - indiai bölcselet
 
Ezért fontos itt is a tudatosság. Az édes élvezetet nem kell mellőznünk, hanem az egészséges élet és étkezés, valamint a rendszeres testmozgás mellett szabad néha édességet nassolnunk. Megdöbbentő tény, hogy az utóbbi 100 évre visszatekintve, a cukorfogyasztás kb. a húszszorosára emelkedett! A cukor, a búzaliszt után a leggyakrabban előforduló anyag a kész élelmiszerekben. A rejtett cukorról már egy korábbi cikkemben írtam. Ennek a veszélye nagyon nagy. Még a gyógyszerekben is van cukor!
 
Glükóz, fruktóz, szacharóz és a szorbit
 
Glükóz (C6H1206)
  • egy természetes kémiai kötési forma
  • D-glükóz a leggyakoribb, de az L-glükóz is ismert
  • más néven szőlőcukor vagy dextróz
  • monoszacharid (legegyszerűbb szénhidrát) és a kohlenhydrathoz (szénhidrát) tartozik
 
Fruktóz (C6H12O6)
  • a monoszacharid (legegyszerűbb szénhidrát) és a kohlenhydrathoz (szénhidrát) tartozik.
  • a D-fruktóz ismert, L-fruktóz jelentéktelen
 
Szacharóz (C12H22011)
  • az úgynevezett háztartási cukor, kristálycukor, rafinált cukor és a barna cukor
  • Nem monoszacharid (legegyszerűbb szénhidrát), mind a glukóz és a fruktóz, hanem diszacharid (kettős cukrok) és kohlenhidráthoz (szénhidrát) tartozik.
 
Szorbit vagy Hexanhexol (C6H14O6)
  • a cukoralkoholhoz tartozik. Sok kész élelmiszerben megtalálható (E420)
  • Kevesebb kalória van benne, mint a háztartási cukorban, édesítő ereje 40-60 %-a a fehér háztartási cukornak. Diabetikus élelmiszerek ipari előállításban használják. Mellette a kiszáradástól is védi az anyagot, amelybe beleteszik pl. mustár, toast kenyér, fogkrém, kozmetikai szerek, csokoládé és más töltelékek stb.
  • A szorbitnak a testben való felhasználásához a fent említett összes kohlenhydrattal (szénhidráttal) szemben nincs szükség inzulinra.
 
Édesítőszerek
A természetes édesítőszerek jók, mint pl. a kókuszvirág cukor, juhar-, barackszirup, melasse, stevia stb. A gyümölcs édesítőknek alacsony glikémiás indexük van, szemben a fehér, ásványianyagok és nyomelemek nélküli háztartási cukornak. Vigyázni kell a mesterséges édesítőszerekkel pl. szacharin. Ugyan kevés kalóriát jelentenek, de az édes utáni vágyat felerősíti. Ezek ugyanis „megjátsszák”, hogy valami édes és energiában gazdag élelmiszert ettünk. Ha sokszor nem ez a valóság, akkor égető „cukoréhség” léphet fel és az egész visszaüthet.
 
A cukor tehát sokféle lehet. A rafinált, fehér háztartási cukor csak édes. Nem tartalmaz sem ásványianyagokat, sem nyomelemeket. A nyerscukrot, a cukornád levéből állítják elő. Nem rafinált, ezért az ásványianyagok és nyomelemek mind benne vannak.
 
Vigyázzunk a rejtett cukorral! A cukornak a kész élelmiszerekben sok neve is lehet. Nézzük figyelmesen, ha a név „ose” vagy sziruppal végződik. Glükóz, fruktóz maltoseszirup, a burgonya, a kukorica és a búzakeményítőből van előállítva. A kalóriája kb. ugyanaz, mint a fehér rafinált cukornak. Dextróz is keményítőből van előállítva. Maltodextrin egy keverék sokféle kohlenhydratból (szénhidrátból). A „gyümölcs édesítőszer” név egészségesen hangzik, valójában a glükóz és a fruktóz keveréke és a hatása azonos, mint a fehér rafinált háztartási cukornak.
 
Mit ajánlok?
  • ha édességet kívánunk, ajánlatos a szárított és a friss gyümölcs
  • csináljunk saját magunk édességeket, fagylaltot, süteményt, desszertet (Az eperről írt cikkemben található recept is)
  • ne használjunk készen vett salátaöntetet, hanem készítsük el saját kezűleg
  • ne vegyünk kész lekvárokat (fehér rafinált cukor van bennük), hanem készítsünk el 15 perc alatt mi magunknak
  • készen vett édes italokat hígítsuk sima vízzel vagy hideg teával (fehér rafinált cukor van bennük)
  • az eddig használt recepteket próbáljuk ki 30%-al kevesebb JÓ cukorral elkészíteni
  • járjunk nagyítóval vásárolni az élelmiszer boltokba
  • ne vegyünk kész ételeket
  • ne étkezzünk késő este (mert igy mindig alkohol fog termelődni)
  • igyunk egy pohárral kevesebb alkoholt és cserébe egy pohár jó vizet
 
Gyors házi lekvár
 
 
Hozzávalók
  • 500 gr idény vagy mélyhűtött gyümölcs (a mirelit gyümölcs teljes vitamin tartalmú)
  • 3-4 evőkanál jó édesítőszer
  • ½ citrom leve és reszelt héja
 
Elkészítés
A gyümölcsöt mossuk meg jól, szódabikarbónás vízben, majd sima folyó vízben is. Ha nagy a gyümölcs, akkor tetszés szerint szeleteljük apróbb darabokra. Egy megfelelő nagyságú lábasban tegyük a felvágott gyümölcsöt és lassú lángon, 40 Celsius fok alatt melegítsük fel. Fakanállal kevergetve hozzá adjuk az édesítőszert, jól elkeverjük, majd a citrom levét és reszelt héját is beletesszük. Jól záródó üvegekbe töltjük, és az üvegeket állítsuk fejtetőre. Ha kihűlt tároljuk a hűtőbe. 3-4 hétig eláll. Tehetünk bele csipetnyi fahéjat is, kardamont, vaníliarudat stb. Az ízlésünknek megfelelően variálhatjuk és ízesíthetjük.
 
Sok sikert!
 
Busch-Turcsányi Sipos Éva
Természettudományok docense
eva.turcsanyi.busch@gmail.com
eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest

Szólj hozzá!