Felhívjuk szíves figyelmét, hogy oldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Bővebb információért kattintson ide.

Mit mivel?

Írta: Csak a Nőknek magazin 2019/06/14 0 hozzászólás Életmód,
Élelmiszerek és gyógyszerek az asztalunkon…
 
Tudtad-e? A testünkben működő „laboratóriumban” bizony érdekes hatások – kölcsönhatások zajlanak… Azt, hogy különböző gyógyszerek egymással reakcióba léphetnek, erősíthetik vagy gyengíthetik eredetileg kívánt hatásukat – eddig is tudtuk… De hogy sok élelmiszer is nem kívánt módon befolyásolhatja bizonyos gyógyszerek hatását?- Lehet, hogy újdonság?
 
Citrusfélék
 
 
Az egyik ilyen, mára közismert gyümölcs: a grépfuit. A benne található naringin nevű polifenol jelentősen befolyásolja sok gyógyszer hatásmechanizmusát. Ha valaki például grépfruitlével veszi be a vérnyomáscsökkentőjét, akkor számolhat vele, hogy a vérnyomása jelentősebben, akár veszélyes mértékben is csökkenhet! 
 
A hatással pontos mennyiségben szedendő gyógyszerek esetében fontos számolnunk – immunrendszert fékező, hormonrendszer működését befolyásoló, koleszterincsökkentő, szívritmus szabályozó, kemoterápiás készítmények….
 
Jó példa erre, a fogamzásgátlót szedő nők esete, akiknél a trombóziskockázat eleve nő, a naringin hatására pedig a fogamzásgátló anyagok jóval lassabban bomlanak le a szervezetben.
 
Óvatosan a kávéval, tejeskávéval is!
 
Sokan kávéval kezdik a reggelt, igaz? Ez a szokás sem veszélytelen, ugyanis a koffein komoly farmakológiai hatásokkal rendelkezik. (épp ezért tartalmaz sok fájdalomcsillapító eleve koffeint, mert a fő hatóanyag működését „katalizálja”, így kisebb dózissal is elérhető a kívánt hatás. Ha azonban a koffeintartalmú gyógyszer mellé még kávét, teát is iszunk, ne csodálkozzunk, ha verejtékezni fogunk, remeg a kezünk vagy idegesebbek, feszültebbek leszünk….A koffein a vércukorszint csökkentő inzulinnal sem „szeretik” egymást: hatását felerősítve, drasztikus, akár életet veszélyeztető vércukorszint zuhanást okozhat.
 
A kávé a homeopátiás szerek hatását is azonnal felfüggeszti, tehát a kezelést hatástalanítja!
 
 
A kávét sokan tejjel isszák. A tejben található kalcium főként antibiotikumokkal kombinálva jelent gondot. Ugyanez a helyzet a legtöbb sportitallal és ásványvízzel, melyeket szintén gyakran dúsítanak kalciummal, magnéziummal…
 
Vitaminok
 
A gyorsabb gyógyulás és az egészségmegőrzés érdekében sokan szednek különféle vitaminkészítményeket. Antibiotikum kúra idején azonban ez sem javallt. A multivitaminok általában jó adag kalciumot, magnéziumot és cinket is tartalmaznak, melyek gátolják a gyógyszer felszívódását.
 
A pajzsmirigygyógyszerek hatását szintén gyengítik a tejtermékek és a kalcium. Sokan azért kényszerülnek a gyógyszerből nagyobb dózis szedésére, mert a tabletták beszedésekor tejet, tejterméket fogyasztanak!
 
 
Hasonlóan óvatosan kell bánni a brokkoliban, spárgában, spenótban, babban, salátában található K-vitaminnal, mely a vér hígító gyógyszerek antagonistája!
 
Alkohol
 
Aligha létezik még egy élelmiszer, amely olyan súlyos gyógyszermellékhatásokat képes előidézni, mint az alkohol. Az alkohol a következő gyógyszerek hatását erősíti fel, teszi intenzívebbé: 
  • antidepresszánsok
  • nyugtatók
  • barbiturátok
  • altatók
  • antidiabetikumok
 
Óvatosan az orbáncfűvel!
 
 
Közkedvelt gyógynövényünk, amivel enyhe hangulatingadozást és közepesen súlyos depressziót is lehet kezelni. Mindennek oka az, hogy fokozza a szervezet szerotonin termelődését. Ha a páciens azonban a szintetikus antidepresszáns mellé jóhiszeműen még orbáncfűvet is fogyaszt, a szerotoninszint oly mértékben megemelkedhet, ami pszichotikus tüneteket, hallucinációt okozhat! Emellett az orbáncfű gyengíti a fogamzásgátlók hatását! 
 
Összefoglalva; fontos, hogy bármilyen gyógyszert, vagy célzottan terápiás céllal szedett gyógyfűvet, gyógynövényt MINDIG a terapeuta vagy kezelőorvos által javasolt módon és dózisban szabad alkalmazni…és nem árt megkérdezni gyógyszerészét sem.
 
Kautzky Szemők Adrienn
okl.természetgyógyász
fitoterapeuta – reflexológus
kautzky.adrienn@gmail.com

Szólj hozzá!