Felhívjuk szíves figyelmét, hogy oldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Bővebb információért kattintson ide.

Yoga Nidra

Írta: Csak a Nőknek magazin 2019/05/04 0 hozzászólás Életmód,Tippek, tanácsok,

a mélyen ható lazítás jógája


Yoga jelentése: egységes, harmónia


Nidra jelenése: alvás (szanszkrit eredetű)


A Yoga Nidra félig meditáció és félig alvás Egy különösen jóleső állapot az ébrenlét és az alvás között. Egy meditáció fekve. Lehunyt szemmel csináljuk a gumiszőnyegen vagy az ágyban elalvás előtt. Betegség esetén kifejezetten gyógyító hatású. Elég egy ilyen videót az interneten megnézni és a főbb részeit már a gyakorlatba átültethetjük.


Az ismert kellemes érzést, amit az igazi elalvás előtt érzünk, jellemző a Yoga Nidrára. Ezzel a jógával elérjük a test és a szellem megnyugvását és azok teljes ellazulását. Valójában a gyakorlatnál nem kellene elaludnunk, de ez sok esetben mégis megesik. A Yoga Nidra ismerete nagyon fontos a stressz levezetésében és az esténként elalvási nehézségeknél is. Tudjuk, hogy sok betegség előidézője az alváshiány. A jóga technika a tantra tradícióból való és ismeretével a tudatosság érhető el. A teljes lazítással és a mély tudatossággal tudunk egy úgynevezett pszichikai alvást elérni. A mély lazítás sokkal több, mint egy hétköznapi lazítás. Ebben a pszichikai alvásban a test-lélek-szellem nyugalomba kerül. A három alkotó elválaszthatatlan egymástól. Minden betegség kialakulásában szerepet játszik a három alkotó rész diszharmóniája. A Yoga Nidra nem tartalmaz semmiféle gyakorlatot. A testet frissíti és az agyat egy teljes tudatos nyugalomba viszi, vagyis az agy aktivitását a „nyugalomban” élesíti.

 

 

Ebben az állapotban nemcsak a stressz fog leépülni, hanem a tudatalattiban lévő erők felemelődnek a tudatosságba! A meditációban megjavul a légzés és az ízületek funkciója, a gerincoszlop panaszai csökkennek, az izom tónus jobb lesz. A gyakorlatban (Asanas) megnyugszik a szellem és a légzés. Ezáltal minden belső szervünk. A jóga tehát egy szellemi aktivitás. A jóga filozófiája szerint, tudatosan, szeretetteljes kapcsolatban kell lennünk saját magunkkal, másokkal és a világgal, ahol mi élünk. A gyakorlatot végző ember testi- és szellemi egészséget kap és ismét harmóniába lesz saját magával. A jógában a test-lélek-szellem együtt működik, ebben az együttműködésben tud az ember meggyógyulni! Ez a legfontosabb.


Mély és teljes lazulás jön létre ebben az Alfa állapotban. Itt az éberlét és az alvás közötti rövid átmeneti állapotban vagyunk. Erre épül a Yoga Nidra. Sokkal jobb és hatásosabb, mint a normális alvás. Gyógyítja és regenerálja a testet. Az ember, aki ezt a Yoga Nidrát gyakorolja, azt egy magasabb tudatossághoz vezeti el. Egy jobb önismeretre tanít és az inspirációt felerősíti bennünk. A gyakorlatok egy része a testre való figyelés. Ez alatt fog a test és a szellem egy egységbe lépni. A gyakorlat maximum fél órás és az ellazulás, illetve a regeneráció mellett még friss energiát ad, mintha 2 órát aludtunk volna.

 

A Yoga Nidra

  • oldja a stresszt
  • regenerálja a testet-szellemet-lelket
  • a kreativitást felerősíti
  • az immunrendszert felerősíti
  • a félelmeket leépíti
  • az önismeretet erősíti
  • az emlékezetet tornáztatja
  • a koncentrációt javítja
  • a tanulást pozitívan elősegít

 

 

A YOGA NIDRA lepésekben


OM-OM-OM-OM

  1. (Shavasana) halál póznak is nevezik (a háton fekve csináljuk)
  2. (Sankalpa) az igazság beszéde, egy megadott irányba való terelése a gondolatainknak. Egy egyszerű instrukció saját magunktól, vagy a gyakorlatot vezetőtől. A cél elérése érdekében háromszor ismételjük, a tudatalattiba való beépülés miatt. Pozitív irányt ad, az akaraterőt és a szellemet erősíti.
  3. Figyelem irányítása az egyes testrészekre, így azok ellazulnak és új energiával fognak feltöltődni. (Pranis energia)
  4. Ellentét, mint pl. jobb-bal, hideg-meleg stb. szavak cserélésével és elképzelésével, az agy két féltekéjében gyors, harmonikus kapcsolatot hozunk létre.
  5. Elképzelés, ez az utolsó harmada a Yoga Nidrának. Ilyenkor különböző képeket felidézünk a lelki szemeink előtt. Pl. egyiptomi piramis, végtelen sivatag, naplemente, a nevető Buddha, teli hold, tenger stb.
  6. Ismételjük a második pontban leírtakat.
  7. Visszatérés a „külső” világba, a testet tudatosan érezni, a szemeket kinyitni…

 

Mindenkinek ajánlom, hogy az interneten egy Yoga Nidra gyakorlatot nézzen végig. Mivel ez a jóga fekve történik, ezért hasznos a gyengélkedőknek is. Mély alvást biztosít, a regeneráció, gyógyulás épp ebben a mély alvásban fog megtörténni. Az életerő (Qi) növekszik, a tudatalatti erők segítenek a test-lélek-szellem harmóniájának visszaállításában.


OM - OM – OM - OM


Sok sikert kívánok!

 

Busch-Turcsányi Sipos Éva
Természettudományok docense
eva.turcsanyi.busch@gmail.com
eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest

 

Szólj hozzá!