A hidegben gyakrabban támadhatnak meg bennünket a betegségek, gyakori az influenza és a megfázás, főleg a téli évszakokban. Eddig a vírusos légúti fertőzésekre való nagyobb érzékenység leginkább a fertőző vírusok növekvő erejének és a hideg, hűvös időjárásnak volt tulajdonítva. A legújabb kutatások viszont a vírusos fertőzések kirobbanását, különösen október és április között, de leggyakrabban kora tavasszal, inkább az immunrendszer-reakció változásának tulajdonítják. Ebben nagy szerepet játszik szervezetünk csökkenő cselekvőképessége és védekezőképessége a nemkívánatos betolakodókkal – a vírusokkal és baktériumokkal szemben. A tudósok szerint az immunrendszer változásokat nagyban befolyásolja a D-vitaminhiány, főleg télen és az első felmelegedés időszakában, amikor naphiányban szenvedünk.

 

A D-vitamin fontos része a fejlődésünknek, évek óta életünk szoros összefüggésben van a természettel, nappal. Az utóbbi évtizedekben azonban valahogy megfeledkeztünk pótolhatatlan, jótékony hatásukról az egészségre, nem becsüljük a természet ajándékait. Egyre több időt töltünk zárt térben és fényvédőkkel védjük magunkat a napfénytől. A kimerítő munka után nehéz magunkat rávenni egy sétára a friss levegőn. Elbújunk a nap jótékony hatásai előtt, amely szervezetünkben a szükséges D-vitamin termelődését kezdeményezi. Az eredmény? A D-vitamin gyors csökkenése a világ népességénél, az újszülöttektől az idősekig! Úgy becsülik, hogy az őszi és a téli hónapokban az egész világon, legalább 1 milliárd ember szenved D-vitaminhiányban. Az Európai adatok szerint, a D-vitamin koncentráció vérünkben 2/3-dal kisebb a tél végén mint nyáron, amikor szintén csak ritkán mozog a kívánt szinten.

 

 

jamieson_vitamin-d_d1000-100tbl_d1000-orange

 

 

Segítséget nyújt a vírus patogének elleni harcban

 

Az influenza vírus jelen van a lakosságnál egész évben. Miért támad különösen télen? Mert a hideg időjárás során a téli hónapok alatt a D-vitamin szint a szervezetünkben minimális! A Nature Immunology, valamint a European Journal of Clinical Nutrition lapokban publikált új tanulmányok felhívták a szakmai nyilvánosság figyelmét az immunrendszer sejtjei és a D3-vitamin kolekalciferol szoros kapcsolatára, amely nagymértékben a bőrben keletkezik a napfény hatására. Ugyanakkor más nézetből mutattak rá a problémára, amely összefüggésben van a D-vitamin hiánnyal és annak fokozott érzékenységével a légzőszervi fertőzésekre. Figyelembe véve ezeket a megállapításokat  alaposan megvizsgálták a D3-vitamin terápiás potenciálját, amely nagymértékben a bőrben képződik napfény hatására, mint értékes  gyógyerő a vírusos fertőzések megelőzésében. A vírusokra kifejtett hatása összefüggésben van a D-vitamin képességével, amely serkenti az úgynevezett. széles spektrumú antimikrobiális peptidek – katelicidin és emberi betadefenzin-2  termelődését, amelyek segítenek a vírusos kórokozók legyőzésében. Megakadályozzák, hogy az immunrendszer túl sok gyulladásos sejtet, kemokint és citozint bocsásson ki a légzőrendszer fertőzött szöveteibe. Ezek az aktív peptidek – specifikus fehérjék – képesek közvetlenül inaktiválni a vírust  és a falósejteket olyan helyre irányítani, ahol a vírusok szaporodnak és szövetkárosodást okoznak. A tudósokat, akik boncolást végeztek az influenzajárványok egyes áldozatain, meglepte az a tény, hogy soknál találtak jelentősen károsodott légúti sejteket. Néha ezek a gyulladásos citozinek elindították a légzőrendszer normál hámsejtjeinek teljes megsemmisítését. Mintha az influenza áldozatokért  a saját védekező immunrendszerük lenne a felelős. Testük nem tudta megakadályozni a gyulladásos reakciót, amely a legújabb felismerések szerint az megakadályozható a D3 vitamin elegendő szintje elérésének a vérben.

 

 

Egyedülálló segítség – Az influenza és megfázás megelőzése természetes D-vitaminnal a napfényes Új-Zélandról

 

A "Napfény" vitaminja – D-vitaminhiány járvány szerzői felhívják a figyelmet a D-vitamin koncentrációjának megvizsgálására a vérben és hangsúlyozzák annak szükségességét és ellátását egész évben, nemcsak az újszülötteknél, de bármely életkorban! A D-vitaminhiányt  tökéletesen pótolhatjuk optimális természetes D3-vitamin – kolekalciferolt tartalmazó táplálék-kiegészítők formájában. Szakértők szerint,  intenzív napozás mellett, a D3-vitamin szintjének növelésének hatékony módja, az 1000 UI –  2000 UI mennyiségű D3-vitamin bevitele naponta, magas hiány esetén ennek többszöröse. Újszülötteknél és idősebb gyermekeknél, az orvosok napi 400 UI D3-vitamin bevitelét ajánlják cseppek formájában, idősebb gyermekeknél szopogatós tabletták formájában. Optimális nem csak a felnőttek, hanem a gyermekek számára is a természetes D3-vitamin, a kanadai étrend-kiegészítők formájában a Jamiesontól, amelyek szabadalmaztatott gyártási eljárással vannak gyártva a legtisztább lanolinból, az Új-Zéland napfényes dombvidékein tenyésztett birkák gyapjújából.  Fejlődő gyermek számára ajánlott a D-vitamin bevitele cseppek formájában (Jamieson  Baby-D cseppek), amely a maximális biológiai hasznosulásának köszönhetően könnyen felszívódik az emésztőrendszerben. Ez egy  egyszerű módja annak, hogyan pótoljuk a D3-vitaminhiányt gyermekeknél további mellékhatások nélkül .. Ajánlott bevitel 1-2 csepp naponta.

 

 

D-vitamin – a vitaminok vitaminja

 

– A D-vitamin az egyik legfontosabb szteroid hormon, amely széleskörű jótékony hatást gyakorol az emberi szervezetre. Úgy mint minden szteroid hormon, "bekapcsolja" és "kikapcsolja"  a fehérjék termelődését szervezetünk igényeinek megfelelően. Ez azt jelenti, hogy szabályozza ennek megnyilvánulását testünk több mint száz szövetében. A sejtekben való termelődése pozitív hatással van a  csontnövekedésre, a vázizomzatra, anyagcserére és a reproduktív szervekre, vesére, bőrre, vérre, ideg, gasztrointesztinális és kardiovaszkuláris rendszerre, valamint a légzőszervekre, immunrendszerre  vagy a terhesség lefolyására – tehát minden szinten hat és ezáltal megakadályoz több civilizációs betegség kialakulását.

– A szakértők szerint nem lehet fedezni az ajánlott napi D-vitamin adagot csak ételből – tejből, tejtermékekből  vagy tojásból. Elégtelen a hal vagy  halmáj (tőkehal, hering, szardínia, lazac) alkalmi fogyasztása  is a legmagasabb koncentrációban. Az ételekből szervezetünk csak jelentéktelen adagot kap meg.  Az optimális napi szint eléréséhez például 33 tojást és 6 kg feta sajtot kellene egy időben fogyasztanunk … D-vitamin a bőrben képződik, ahol a napsugárzás által keletkezik.  Az emberi test 30 perces intenzív napozás alatt 10,000 – 12,000 IU  D-vitamint képes előállítani. Ezt azonban jelentősen befolyásolja a magas védőfaktorú fényvédő  használata a napozás ideje alatt. Ideális alkalmazni őket 15-30 perc  elteltével. Az orvosok javasolják, hogy használjuk ki a napsugarakat  intenzitásuktól függően, hogy bőrünk ne égjen le. Már a 8-as faktor is csökkenti a D-vitamin termelődését elképzelhetetlen 95% -kal. Szakértők javasolják, hogy tartózkodjunk úgy a napon, hogy bőrünk ne károsodjon: bőrünk nem éghet le és a déli órákban kerüljük a napozást!

– Sajnos, még nyáron is, a legtöbben közülünk nem tartózkodnak eleget a napon, hogy biztosítsák a szükséges D-vitamin szintet szervezetünkben.  Ahhoz, hogy elegendő időt töltsünk a napon és így biztosítjuk az elegendő D-vitamint szervezetünknek, szükséges legalább 3 hónapig rendszeresen a napon tartózkodni, ez azonban  nem mindenkinek sikerül … A legújabb kutatások szerint szükséges a D-vitamin pótlása egész évben, minden életkorban, különösen fontos  a nőknél 50 év felett, amely  a hormonszint változással függ össze. Mivel a D-vitamin alacsony szintje az anyatejbe is megmutatkozott, ezért a gyermekorvosok szerint  szükséges a D-vitamin pótlása az új szülötteknél.

 

Elérhetőség:

Dr. Rácz Pál

ceg@interpharm.hu

http://www.jamieson.hu/hu/