Kik a szereplői és hogy érted, hogy utazási nagyker?

Üdvözöllek Kedves Olvasóm!

Hiába pofon egyszerű dologgal foglalkozom, mégis szeretném egészen az elején kezdeni, hogy lásd az egész képet egyben és megértsd, miért is rejt hatalmas lehetőségeket a 21.század az utazni vágyóknak, azaz nekünk.

Az egész “modern” utaztatási iparág létrejöttét 1841-re datáljuk, amikor megalakult a Thomas Cook csoport, mai közismertebb nevén a Neckerman. Ők voltak az első olyan vállalat, akik a mai értelemben ismert szervezett utak megszervezésével és értékesítésével kezdtek el foglalkozni és igen szép eredményeket értek el. Hiszen ma is működnek, rengeteg utazót szolgálnak ki, valamint az évszázadok során rengeteg más utazási iroda az ő modelljüket megfigyelve kezdte meg a tevékenységét.

Az egyik legjelentősebb változást az utazási szektorban az 1996-os év jelentette. Kis hazánkban ugyan gyerekcipőben járt még az internet felhasználás, én ekkor mentem első osztályba és hát emlékszem milyen számítógépeken tanultunk. Nem vagyok biztos benne, hogy bármelyiken is lehetett volna használni az internet adta lehetőségeket. Viszont tőlünk nyugatra merőben más volt a helyzet. Tisztázatlan körülmények között pár holland egyetemistának ugyanis ebben az évben az az ötlete támadt, hogy mi lenne, ha az emberek a saját számítógépükről, valós időben tudnák megkeresni az igényeiknek legtökéletesebben megfelelő szálláshelyeket világszerte és ezzel rengeteg időt és pénzt takaríthatnának meg.

Miért is?

Mert egy olyan weboldalt hoztak létre a “srácok”, ami összeköti a keresletet és a kínálatot úgy, hogy mindössze egyetlen közvetítőt tart bent a hotelek és az utazók között, ami maga az online foglalóportál és így egyetlen cégnek jutalékait ( 10-38%, ami persze így sem kevés) kell csak a szállásfoglalásnál kifizetnie az utazóknak. Szerintem az ötlet zseniális. Az utazó villámgyorsan lefoglalhatja a kívánt szálláshelyet, nem ritkán több százezer közül válogathat, a közvetítő jutalékát pedig valójában nem is érzi meg, hiszen a szállásfoglaló portálok akkora tételben közvetítenek, hogy néha, akár 40% kedvezményt is kapnak a hotelek lista áraihoz képest. Nem csoda, hogy röpke 20 év alatt több mint 2000 ilyen szállásfoglaló portált hívtak életre és működtetnek máig is az interneten. Persze ezzel egyidőben törvényszerű, hogy világszerte sok ezer utazási iroda szenderült jobb létre, mivel nem tudták felvenni a versenyt az online szállásfoglaló portálok áraival.

Na de hova tovább, mit lehet még hozzátenni ehhez az iparághoz?

Arról ugye nem esett szó, hogy az utazási irodák, hogy jutnak hozzá a szálláshelyekhez. És itt van egy kis érdekesség, amiről nagyon kevesen tudunk. A szálloda ipar egy érdekes ipar. A múlt hétvégi wellness hétvégét hétfőn nem lehet már eladni. Ez nem olyan, mint egy étkészlet, aminek mindegy, hogy 1 hétig vagy 8 évig áll a raktárban. Egy szoba, ha ma nincs kiadva az kiesett nyereség. Üzleti értelemben a meg nem termelt nyereség egyenlő veszteség. Ami még egy szintén ide tartozó tény, hogy mindig is több szoba lesz elérhető a világban, mint amennyi utazó lesz, mindig. Tehát törvényszerű, hogy mindig is lesz szabad szoba, mindig is lesz olyan szálláshely, akinek lehetséges veszteségei lesznek, ha nem adja el őket.

A kérdés, hogy mennyi?

Európában a 3-5 csillagos szálláshelyek, átlagosan 47-64%-os kihasználtsággal futnak. Igen, ez engem is meglepett anno. Ünnepnapokon, hosszú hétvégéken tele, de ez az átlag. Magyarul a szobák fele veszteséget termel? Igen, azt termelne, ha nem lennének a piacon az úgynevezett utazási nagykereskedők. Nos ők azok akikről nem nagyon hallunk pedig a háttérben munkálkodva mozgatják a turisztikai piac meghatározó részét. Nem hallunk róluk és, ha hallanánk se mennénk vele semmire, mert csak és kizárólag kiskereskedőket szolgálnak ki, illetve csak nagy tételben üzletelnek. A tevékenységük lényege abban merül ki, hogy hónapokra, évekre előre megvásárolják a szálláshelyek azon szabad szobáit, amit a tulajdnosok jól tudják, hogy semmi módon nem tudnak eladni (36-53%). Ezeket a szobákat viszont nem listaáron, de nem is egy online foglaló portálnak kínált kedvezményes áron, hanem rendkívül nyomott áron, néha akár 50-80%-os kedvezménnyel vásárolják meg. Hiszen a hotelnek még így is megéri a biztos 0 Ft bevétel helyett, hiszen valamennyi pénzt kap az eddig üres szobáiért is biztosan és, hogy a nagykereskedőnek sikerül végül feltöltenie vagy sem az már az ő felelőssége.

Szóval miért állítom magunkról, hogy élményspecialisták vagyunk?

Vagyunk, hiszen nem egyedül dolgozom, amint az láthatod is majd a jövőben és egy olyan utazási projektet raktunk össze az elmúlt 8 évben, aminek köszönhetően az egyszerű utazók is hozzá tudnak férni közvetlenül a nagykereskedők ajánlataihoz. Ez egy egyszerű mondat, egy kijelentés, de a háttér lefejlesztése közel 7 milliárd forintba és 8 évbe került, valamint több ezer ember háttérmunkájának és kitartásának köszönhető.

Következő cikkemben bemutatom, hogy pontosan mit hoztunk létre, miért olyan pénztárca barát és hogy miért tudunk azt elérhető legnagyobb garanciákkal, biztonságosan utazni a családunkkal. Addig is a napokban eljuttatok hozzád egy online kérdőívet. Remélem, hogy sikerült annyira felkelteni a kíváncsiságod, hogy kitöltsd, ha nem akkor majd még dolgozom rajta.

Gyönyörű szép hetet kívánok!

Varga László

élményspecialista

utazzmindig@gmail.com

+36 30 635 9953