Kedves Szülők!

Gratulálok először is, hogy csodaszép gyermekeiket felenevelték és az iskolák tengerében igyekeznek most megtanulni úszni. Ebben a vad és hullámos világban igyekszem most egy kis utat mutatni, hogy merre tartsanak, illetve hogyan deríthetik ki, hogy merre szeretnének menni és hol legyen a kikötő, ahol megállnak.

A frappáns cím, arról jutott eszembe, hogy olykor joggal gondoljuk azt, hogy sodródunk az életben és egyáltalán nem úgy történnek a dolgok, ahogy mi szeretnénk. Ezért az iskolaválasztás is inkább egy iskolahalászathoz hasonlít, ahol a nagy merítésben vagy benne vagyunk vagy nem. Ugyanis a körzetes iskolák elvén ugye alap momentum, hogy gyermekeinket az adott körzetes intézménybe várják nagy szeretettel első körben. Ebben az igen nehéz helyzetben mégis azt mondom, hogy merjünk álmodni. Merjük elképzelni és megteremteni azt az iskolát, ahol a gyermekünket szeretnénk látni és higgyük el, hogy miközben keressük a megfelelő intézményt elénk fog tárulni a számunkra megfelelő iskola. Így már iskolaválasztásról is beszélhetünk.

Minden intézmény igyekszik iskolahívogató foglalkozásokat tartani, ami általában úgy néz ki, hogy a leendő elsős tanítókat bemutatják és lehetőleg egy órai foglalkozás révén is közelebbről megismerhetjük őket. Nagyon jók ezek az alkalmak, de ezeket most maximum online tudják megtartani és az sem lesz annyira spontán, mintha egy élő kapcsolódásban láthatnánk azt, hogy gyermekünk mennyire szereti majd meg a tanítónőt, mennyire figyel rá, milyen lesz a kapcsolatuk. Ebben a helyzetben maradnak a jól irányzott kérdések, amiket feltehetünk a tanítónőnek és abból is kaphatunk egy képet, hogy mi az amit előtérbe helyez. Sok éves tapasztalataimból igyekszem összeállítani egy mindenkinek segítséget nyújtó kérdéssort, amivel bátran kereshetjük fel az intézményeket és a leendő elsős tanító nénit. A kérdések mellé a sok év megtapasztalásai alapján igyekszem zárójelben némi kiegészítéseket is megjegyezni, amik segítségükre lehetnek.

iskola-valasztas-vagy-iskolahalaszat

Mielőtt a tanítónőnek szegezem a kérdéseimet, nézzem meg az iskola honlapját!

  1. Biztosan megnézném a képeket, hogy a gyerekek mennyire boldogok rajta? Milyen programok vannak mennyire különlegesek? Milyenek a helységek ahol tanulnak, mennyire vannak a termek feldíszítve, milyen az udvar ahol a gyerekem nagyon sok időt tölt el és remélhetőleg sokat tud majd mozogni?
  2. Megnézném, hogy az iskolában tanuló gyerekek milyen versenyeken értek el eredményeket? (Ebből látható, hogy az iskolának mi az erőssége, milyen tanárok vannak, akik sikerre viszik a diákjaikat) Általában ez a honlapon a kezdőoldalon vagy egy másik fülön van feltüntetve.
  3. Éves programtervet is megnézném! (Itt látható, hogy a gyerekeknek milyen plusz programokat terveznek, mennyire különlegesek, egyediek azok a programok)
  4. Általában az Igazgatónak egy nyitó beszéde is fent van, ami bátran ellehet olvasni és reméljük, hogy lesz kapcsolódási pont.

Kérdések a tanítónőhöz:

  1. A tanításban mi a mottója? Mi a munkájának a középpontja, mi a célja?
  2. Milyen eszközöket használ ebben az órákon? (Változatos feladatok, nem csak a könyveket. Kreatív munkák, páros munka, csoport munka, okostábla, tabletek, online feladatok)
  3. Amennyiben nehézsége akad a gyermekemnek, hogyan oldják meg a korrepetálásait? Van-e fejlesztő az iskolában? Pedagógus asszisztens, aki ezekben segít az órákon?
  4. Milyen játék lehetőségekre van módja a gyerekemnek a tanítási órákon kívül szünetben, udvaron?
  5. Milyen fegyelmezési eszközöket használ az órákon?
  6. Melyik tantárgyak az erősségei, melyeket szereti?
  7. Milyen versenyekre viszi a gyerekeket? Milyen versenyekre készít fel?
  8. A gyermekeknek az év során milyen programokat tervez meg, pluszban az iskolai programokon kívül?

Igyekeztem egy igazán rövid lényegre törő kérdéssort összeállítani, ami már segítséget nyújthat, hogy gyermekünket melyik iskolába írassuk be. Bátran tegyük fel kérdéseinket és jegyzeteljünk, hogy majd összehasonlítva a különböző válaszokat kaphassunk egy átfogó képet arról, hogy hova érdemes gyermekünket beiratni. Olyan helyen próbálkozzunk, ahol bizalmat szavaztunk a tanítónőnek és ne felejtsük el, hogyha meg is van a megfelelő intézmény fontos, hogy mi is segítsük továbbra is gyermekünket mindenben az iskolai éve alatt. Ránk is szükség van és a tanároknak pedig nagy tisztelet és bizalom jár, hogy eme fontos feladatot a mai napig tisztességesen, odaadással és szeretettel végzik.

Mitruczky Szandra