Milyen pompás tavasszal minden! Éledezik a természet, zöldellnek a fák és beragyogja a világot a nap. Ez remek alkalom arra, hogy a testünket megmozgassuk otthon vagy a szabadban. Napi 30- 40 perc testmozgás senkinek sem árthat, de hogyan is lássunk hozzá?

Ki ne szeretne hosszú és egészséges életet élni?!

Ha rendkívül leegyszerűsítjük a választ, azt lehetne mondani, hogy biológiai óránkat 9 évvel visszatekerhetjük rendszeres, napi intenzív mozgással.

Mi lehet a tudományos magyarázata ennek? A kutatók szerint napi 30 vagy 40 perc kocogás/ futás heti 5 alkalommal visszaszorítja a telomerek rövidülését, és 9 évvel csökkenti biológiai óránkat, amelyet a sejtek állapota mutat.

Érdemes cselekednünk!

A telomerek védősapkát képeznek a kromoszómákon és ezzel védik a genetikai információt, ha a cipőfűzőhöz hasonlítjuk, akkor annak a végén található borító anyag, amelyek megakadályozzák a rojtosodást, rövidülést.

A telomereket tartják a biológiai életkor markerének. Ahogy öregszünk a telomerek hossza rövidül, és amikor már nem tudja megvédeni a kromoszómákat az a sejtek leállásához sejthalálhoz vezet.

Olyan életmódbeli tényezők, mint például a testmozgás hiánya, szintén hozzájárulhat a telomerek kopásához. A professzor Larry Tucker által végzett kutatás eredményei a Preventative Medicine című szaklapban jelentek meg.

Összehasonlították azokat, akik túlnyomó részt “ülő” életmódot folytattak és azokat, akik nagyon aktívak voltak a telomer hossza 9 biológiai évvel mutatott kevesebbet.

Az első meglepő megállapítás az volt, hogy a telomer hossza, az ülő résztvevők és azok között, akik közepesen aktívak szignifikánsan nem különbözött. Ez azt jelzi, ha meg akarjuk védeni a sejteket az öregedéstől ezt csak magas szintű fizikai aktivitással tehetjük.

Mit jelent ez a “magas szintű” fizikai aktivitás? Nos nem kell megijedni nem teljesíthetetlenek a követelmények.

  • Nők számára ez napi 30 perc kocogást jelent heti öt napon át
  • Férfiak számára napi 40 perc futást szintén heti öt napon át.

Nagy Irén Mónika

Öröm tréner