Végre egyre hosszabbak a napok. Készülődik a természet is az újjászületésre. A tavasz még csak kopogtat, de az első tavaszi virágok már megjelentek. Kibújt a földből már a kis ibolya, és hamarosan megjelennek jellegzetes tavaszi illatot árasztó társai is, a gyöngyvirág, a jázmin és a többiek. Vágyódunk a szabadba, várjuk a színek, az illatok megjelenését.

 

Mi nők szívesebben nyúlunk már a friss illatú parfümjeink, kozmetikai szereink után, és eközben nem is gondolunk arra, hogy az illatok sokkal nagyobb szerepet játszanak az életünkben, mint azt hinnénk. Jó vagy rossz emlékeket kelthetnek bennünk, vonzanak, vagy taszítanak, gyógyítanak, vagy bódítanak, serkentenek vagy akár megbetegíthetnek. Érzelmi életünk bölcsőjét jelentik: érzések, indulatok indulhatnak el bennünk, melyek befolyásolják cselekedeteinket.

 

Egy kis illat történet

 

Ősidők óta jelen vannak a mindennapokban a különböző illatok, aromák, fűszerek. Már az ősember is észrevette egyes növények kellemes illatát, és ha már észrevette rá is kente testére, hajára. A vallások megjelenésével kultikus értelmet is nyertek az illatok és
fontos szerepet játszottak az áldozati szertartásokon.
Hamar felfedezték azt is, hogy melegítés hatására a gyanták, balzsamok, olajok még intenzívebb illathatást fejtenek ki. Így az illatok a füst segítségével, per fumum (innen a parfüm kifejezés) jutottak el az istenekhez. Az illatos füstnek volt azonban egy gyakorlati haszna is, mégpedig az, hogy az állatáldozatok bemutatása során, a hús kellemetlen szagát elnyomandó olajokat permeteztek a tetemre. Később ezek az illatos anyagok foglalták el az áldozati állatok helyét. De XIV. Lajos udvarában is a szagok elkendőzésére használták az illatosító szereket. Luxuscikké a XX. század elején vált a parfüm.

 

Gyógyítás és higiénia

 

Idővel a különféle illatanyagok értékes és drága árucikké váltak. A tehetősebbek illatosított vízben fürödtek, illatosították ruháikat, ágyukat, házukat, hintójukat, de még a lovakat és a vitorlás hajók vitorláit is. Az illatokat emellett elkezdték gyógyításra is használni. (Napjainkban ismét reneszánszát éli a népi gyógyászatban is alkalmazott illatterápia.) Különösen nagy szerepet játszottak az illatok a gyógyításban a Távol-Keleten. Mivel a különböző illatanyagokat hordozó növényi és állati kivonatok nagy része is onnan származott, ezért az illatok és a kereskedelem szorosan összefonódtak.
A XIX. Század közepétől az illatszergyártás lassan önálló iparággá fejlődődött, melyben különösen Franciaország járt az élen, vezető szerepét mind a mai napig megőrizte. Ki ne ismerné a nagy divatházak – Chanel, Nina Ricci, Dior stb. – parfüm kollekcióit.

 

Napjainkban szinte naponta jelennek meg új parfümkompozíciók, melyeknek több mint a felét női kompozíciók képezik. Mivel az illatok dzsungelében nehéz lenne eligazodni, ezért létrehoztak egy rendszert, az un. H&R rendszert, mely elkülöníti a női és férfi illatokat.
Eszerint a női illatok fő kategóriái: a virágillatok, az orientális (keleti) aromák, a ciprus, míg a férfi illatoké: a levendula, a fougére (ejtsd: fuzsér = párfány), az orientális, a ciprus és a citrus.

 

Ahogy a divattrendek, úgy a parfüm trendek is változnak.
Hasonlóan a divathoz egy-egy új illat inspirációs forrása a bennünket körülvevő világból kerül ki: az életmódból, az életstílusból és a mindennapjainkban előforduló termékekből, pl. a főzés során használt fűszerekből, vagy ital mixekből, divatos virágokból.

 

Azt, hogy melyik illatkompozíció tud majd igazán befutni, és egy-két évnél tovább is megmaradni a piacon, nehéz megjósolni. Mindenesetre az megfigyelhető, hogy tavasszal és nyáron a könnyű, gyümölcsös illatok, míg ősszel és télen inkább a nehezebb, fűszeresebb illatok kedveltek.
A tavasz-nyári hónapokra ezért az illat designerek a friss és könnyű parfümöket, leginkább a citrus gyümölcsöket, valamint könnyű virágillatokat ajánlanak. Egy friss illat nemcsak kellemesen hat, hanem friss érzést is eredményez.

 

A parfümválasztásnál ugyanúgy, mint egy ruha megválasztásánál a személyiséget is figyelembe kell venni, mert a különböző parfümök, különböző személyiséget hordoznak.

Míg a friss, bohókás illatok főleg fiatalabb nőkhöz illenek, addig az érettebb hölgyekhez a tengert vagy a fákat idéző parfümök. Aki hódítani akar, az a vanília, ánizs illatokat keresse.

 

Ács Klára