Kíváncsiság? Tudásvágy? Iskola!

 

Szeptember 2-án indul az új tanév!

 

Mindannyiunknak van élménye az iskolarendszer milyenségéről. Ezt az állapotot a világ legnagyobb részén átéli minden kisgyerek és szülő, illetve a tanárok, oktatók is.

 

Mi a múlt?

Az iskola görög eredetű szó, s elsődleges jelentése a szívesen végzett, gyönyörködtető munkálkodás, kellemes foglalatosság, és nem az épület vagy a helyiség, ahol a gyerekek ülnek és figyelnek – sőt, főleg nem az iskolarendszert értették alatta.

 

A görögök „szkolé”-ját a rómaiak is átvették, s scholának hívták.

 

Az iskolai oktatás „letörölhető” tábláját is az ógörögöknek köszönhetjük, hiszen puha viasszal bevont fatáblát használtak, melyre a betűket fapálcával rajzolták, majd elegyengették, ha betelt, s kezdték előről a teleírását. Ugye ismert a palatábla fogalma, amit az 1900-as években is használtak a gyerekek, s amire palavesszővel írtak? A füzet és ceruza, majd a töltőtoll, végül a magyar Bíró László József találmánya, a golyóstoll már a mai világ mindennapi használati eszköze.

 

Magyarországon az első iskolát, a Pannonhalmi Bencés Főapátságot a Géza fejedelem építtette, ami már 998-ban múködött. Erről az első feljegyzések megvannak a Pannonhalmi Évkönyben, majd jól működő tanító Benedek-rendiek munkáját aztán más rendbeliek is követték, ahol aztán az írásbeliség műhelyei működtek.

 

Pannonhalmi Bencés Főapátság

 

Mi a jelen?

A ma iskolarendszere, kihívása, szükségessége egészen mást jelent már, mint a kezdetekben. A tartalom, a kívánalmak, a belcsín más-más elvárásoknak kell, hogy megfeleljen. Nagy kérdés a szülőknek, hogy alternatív vagy hagyományos iskolatípust válasszanak, vagy 4-5-6. évolyam végén tovább vigyék-e gyermekeiket másik iskolatípusba egy lelket-fizikumot megpróbáló felvételi után.

 

Mi a legfontosabb?

A gyermek, minden körülmények között, aki belép az életét meghatározó iskolarendszer nem csupán virtuális kapuján.

 

Mivel segít a szülő?

A gyermek természetes kíváncsiságának állandó fenntartásával mindenképp. Sőt, ha saját tanulási és érvényesülési stratégiáiról mesél, a rengeteg kirándulásról, szakkörről, különórai lehetőségekről, szereplésről, bulikról, barátokról, és természetesen az elvégzett munka mindenkori öröméről és a sikerről, hogy „meg tudta csinálni”. Az élmény, a flow ott van az iskolában, csak hagyni kell hatni!

 

 

Mivel segít a tanár?

Kiszolgálja ama bizonyos természetes kíváncsiságot, emeli egyre feljebb a megismert gyermek lelkét, szabad szárnyalást ad annak egyre erősödő képességeinek, hogy valóban boldog és magát megismerő, kiegyensúlyozott felnőtté cseperedhessen, aki szeret és tud is tanulni, mindig újabb ismeretlent felfedezni.

 

 

Mivel segíti magát a gyermek?

Engedi hatni magára az iskolai benyomásokat, meri megismertetni magát a társaival és a tanáraival, s örök kíváncsiságának alárendeli minden pillanatát.

Működik mindez?
Megtudjuk az újabb tanév végére.

Hogy nehéz-e az iskolatáska?
Igen, de a lehetőséget is biztosítja, hogy a gyermekből tanult és tapasztalt felnőtt lehessen, aki érti és éli a betűk adta varázslat csodáját!

 

Szabó Ági