A vitaminok, ásványianyagok és nyomelemek szervezetünk megfelelő működéséhez elengedhetetlenek. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy ezeket megfelelő arányban kapjuk, hiszen együttesen vesznek részt a szervezet normál működésének fenntartásában és erősítik egymást. Gondoskodnak a táplálék energiává alakításáról, valamint közvetlenül a sejtek helyes táplálásáról. Több mozgáshoz, több vitaminra van szükségünk! A sport által felgyorsul az anyagcserénk, ezáltal a testünk gyorsabban hasznosítja a vitaminokat. Ezért fontos, hogy pótoljuk ezeket megfelelő mennyiségben és minőségben, így hozzájárulnak diétánk és életmódváltásunk sikeréhez is.

 

Annak érdekében, hogy ne adjuk fel a diétánkat, és szervezetünk ne merüljön ki a vitaminokból, összegyűjtöttem néhányat, amely segítségünkre lehet.

 

 

A-vitamin, vagy más néven az immunitás csodaszere

Az A-vitamin tart minket fiatalosnak és szépnek, s nagyban hozzájárul bőrünk egészségéhez. Immunrendszerünkben harcol a vírusok, baktériumok és kórokozók ellen. Élesíti a látást. Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin. A szervezet raktározza, nem kell naponta gondoskodni felvételéről. Hiányában megjelenhetnek betegségek, mint pl. anyagcserezavarok, farkasvakság, ekcéma, szempanaszok.

Élelmiszerek, amelyek gazdagok A-vitaminban: sárgarépa, káposzta, brokkoli, paprika, sütőtök, kukorica, petrezselyem, tej, tejszín, tojássárgája, belsőségek, máj, stb.

 

 

 

 

 

 

B-vitamin, az idegeink táplálói

A B-vitamin szolgáltatja testünkben az energiát, és indítja be a zsírok és fehérjék anyagcseréjét. A különféle B-vitaminokban sok a közös vonás. Általában ugyanazokban a táplálékforrásokban találhatóak meg, és szorosan egymást kiegészítve működnek. Vízben oldódó vitamin, ezért gyorsabban ürül ki a szervezetből. Hozzájárul az izmok, az emésztőszervek, a bőr, a haj, a száj és a máj egészségéhez. Hiánya pl. kopaszodást, korai őszülést, székrekedést, depressziót is okozhat.

Élelmiszerek, amelyek gazdagok B-vitaminban: diófélék, szójabab, lencse, vadhús, mandula, paraj, teljes kiőrlésű gabona, gomba, lazac, marhahús, stb.

 

 

 

 

 

C-vitamin, antioxidáns

A C-vitamin a test első számú létfontosságú vitaminja! Felszívódása már a száj nyálkahártyájában megkezdődik. Kiemelt szerepe van az ideg- és a lelkiállapot, s a jó közérzet kialakulásában. Az immunrendszer és a psziché stabilitása a fő feladata szervezetünkben. A C-vitamin a szabadgyökök legádázabb ellensége. A legjobb fiatalítószer. A C-vitamin fontos feladata, hogy a kollagént összeforrasztja a fehérjékkel és más anyagokkal. Kisimítja testünk minden sejtjének a falát. Biztosítja az erős fogakat és az egészséges fogínyt. Hiánya pl. ízületi fájdalommal, fáradsággal, hajhullással, látási zavarokkal járhat.

C-vitaminban gazdag élelmiszerek: burgonya, paradicsom, zöldpaprika, torma, saláta, káposzta, karalábé, cékla, gesztenye, csipkebogyó, cseresznye, áfonya, citrusfélék, stb.

 

 

 

 

 

 
D-vitamin, a nap vitaminja

A D-vitamin felel az egészséges csontokért. Saját magunk állítjuk elő, méghozzá a bőrünkben a fény, ibolyántúli sugarak hatására. Gabonaszemekben, csírákban és magvakban található. A D-vitamin zsírmolekulákban szívódik fel. Ha immunrendszerünk megfelelő mennyiségű és minőségű D-vitamint kap, akkor képessé válik regenerálódni, újra strukturálni a sérült sejteket. Hiánya következtében kialakulhat pl. izomsorvadás, korai öregedés, gyulladások az emésztőrendszerben, terméketlenség, stb. 

Élelmiszerek, amelyek gazdagok D-vitaminban: tej, tojás, dió, földimogyoró, szójatermékek, zöldfőzelék-félék, növényi olajok, mandula, teljes kiőrlésű gabonák, stb.

 

 

 

 

 

K-vitamin

K-vitamin segíti a véralvadást. Nélküle akár el is vérezhetnénk. Nagy szerepet játszik csontjaink és kötőszöveteink anyagcseréjében, valamint az egészséges veseműködésben. Segíti a kalcium beépülését a szervezetünkbe, s az egészséges veseműködést. A K-vitamin zsírban oldódik. Támogatja a máj munkáját, fokozza a vitalitást. Segíti a jó szénhidrátok felszívódását. Hiánya okozhat nehezen gyógyuló sebeket, orrvérzéshez, bélpanaszokhoz vezethetnek.

Élelmiszerek, amelyek gazdagok K-vitaminban: karfiol, fejes saláta, uborka, cukkini, zöldbab, paradicsom, brokkoli, kelbimbó, kelkáposzta, stb.