Felhívjuk szíves figyelmét, hogy oldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Bővebb információért kattintson ide.

Mivel süssünk, hogyan főzzünk glutén nélkül?

Írta: Csak a Nőknek Magazin 2017/08/11 0 hozzászólás Életmód,

 

 

Mivel süssünk, hogyan főzzünk glutén nélkül?

 

 

 

Nem csak a glutén érzékenyeknek érdemes a gluténmentes étrendet választaniuk. Az érzékenység tüneteit nem ismerők is egyre szívesebben használnak gluténmentes alapanyagokat. Kétségtelen tény, hogy ez a fajta táplálkozás több figyelmet és körültekintést igényel. Azonban sokkal könnyebbé vált a hagyományos liszt helyettesítése, amióta a gyártók sokféle megoldást kínálnak. Az arányokra érdemes odafigyelni és az íz kombinációkat is másképpen kell kialakítani, de biztosan állíthatjuk, ma már nem okoz lehetetlen kihívást az egészség megőrzése lisztmentes főzéssel!

 

 

Egy kis útmutató, mit használnak fel a gyártók, a tökéletes lisztkeverékek előállításánál.

 

 

 

 

 

 

Cirokliszt

 

 

A világ ötödik leggyakrabban termesztett, ősi gabonája. Kellemesen semleges ízű, kicsit édeskés, világos lisztet ad, és kiváló gluténmentes péksütemények készíthetők belőle. Igen gazdag élelmi rostokban, fehérjében és vasban, valamint antioxidánsokban, melyek közül kiemelkedő E-vitamintartalma. Keményítő- és fehérjetartalmát a szervezet lassabban dolgozza fel (lassabban szívódik fel), tehát kevésbé terheli meg szervezetünket.

 

Könnyen emészthető, glikémiás indexe 48. Magas, vízben oldódó rosttartalma segít eltávolítani a letapadt salakot a belekből, ezért fogyasztása böjtöléskor is ajánlott.. Mivel egy eredetileg is hibrid magból nő, semmiféle biotechnológiai módosításon vagy génmanipuláción nem esett át. Emellett rendkívül ellenálló gabona, termesztésekor nem igényel komolyabb növényvédelmet. 

 

 

 

 

 

 

Csicseriborsóliszt

 

 

A szárított csicseriborsó porrá őrölve is megőrzi telt, diós-mogyorós ízét, főleg, ha őrlés előtt kicsit meg is pirítják. nagyjából 20%-ban fehérjét, 40%-ban szénhidrátot, B1- és B6-vitamint, valamint folsavat. Ásványi anyag tartalma is kedvező, sok magnéziumot, vasat és cinket tartalmaz. Energiatartalma: 275 kcal (1152 kJ)/100 g.

 

Egységnyi területről sokkal több fehérjét ad, mint az árpa, a zab, a kukorica, a köles vagy a bükköny. Jobb az emészthetősége és a biológiai értéke, mint a babé vagy a lencséé. Zöldtrágyanövényként is hasznosítható. A csicseriborsó lisztje adalékként, helyettesítőként is hasznosítható. Így péksüteményekben is felhasználható lenne, általa a kenyér is ízletesebb, tovább eltartható. Diabetikus és gyógyászati hatása is figyelmet érdemel.. 

 

 

Barna rizsliszt

 

 

Tápanyagokban gazdag, teljes őrlésű gabona, a fehér lisztekénél alacsonyabb glikémiás indexszel, azaz lassabban szívódik fel, kiegyensúlyozva ezzel a vércukorszintet. Fehérjedús, és sok vas, magnézium, réz, foszfor, rendkívül magas rost-és komplex szénhidrát- ill. B vitamin tartalma. A barnarizs megnyugtatja és tisztítja az emésztőrendszert. Gyulladáscsökkentő hatással bír, rendszeresen fogyasztva csökkenti a magas vérnyomást. Enyhén diós, édes ízű, gyomorerősítő táplálék.

 

 

Fehér rizsliszt

 

 

Finomra őrölt fehér rizs. Elég határozott íze és illata van, de kisebb arányban használva sütemények, fehér kenyerek és bagettek, pizzák és tésztafélék kiváló alkotója. Viszonylag magas a keményítőtartalma és a glikémiás indexe is. A mi rizslisztünk Thaiföldről jön, és szinte púderfinomságúra van őrölve, így egészen finom sütemények, piskóták elkészítéséhez is tökéletes.

 

 

 

 

 

 

Ragacsos rizsliszt

 

Bár angolul glutinous rice-nak hívják: eredendően semmiféle glutén nincs benne. Ezt az elnevezést azért kapta, mert ez a rizsfajta megfőzve igen ragadós, tapadós (nevezik még sticky rice-nak, ragacsos rizsnek is), ugyanis jóval nagyobb a keményítőtartalma, mint a hagyományos fehér rizsnek. Ez a tulajdonsága a belőle őrölt liszt esetén igencsak jól jön, amikor a ragasztóként működő glutént kell pótolni. 

 

 

Tápiókaliszt

 

Maniókagyökérből kivont, magas keményítőtartalmú, fehér, könnyű liszt, enyhén édeskés ízzel. Ez az egyik leginkább konyhabarátnak nevezhető keményítőféle, mert amellett, hogy mellékíz és színmentes, az ebből készített péksütemények ropogósra, kérgesre sülnek.

 

Lektineket, szaponinokat, fitátsavat és semmilyen antinutritív anyagot nem tartalmaz. A „mindenmentes” konyha kiváló alapanyaga.

 

 

Hajdinaliszt

 

Középbarna színű, teljes őrlésű lisztje van, amely táplálkozástani szempontból igen értékes: például a B-vitamin csoport majdnem minden tagja megvan benne, a népi gyógymód pedig rutintartalma miatt a magas vérnyomás kezelésére használta. Karakteres, diós, kicsit pirított íze van. Rosttartalma kétszerese a Graham lisztének. Telítetlen zsírsavtartalma 77%-kal több, mint a búzáé.

 

 

 

 

 

 

Teffliszt

 

 

Egyre népszerűbb a teff, a gluténmentes afrikai gabona. Amerikában az etióp konyha népszerűsége magával hozta a gabonakülönlegesség keresettségét is.

 

A teffnek igen előkelő helye van az etióp gasztronómiában: a belőle sütött, jellegzetes, szivacsos textúrájú, lapos kenyér nemcsak köretként, hanem evőeszközként is szolgál, az étel egyéb részeit abba bugyolálva teszik a szájba

 

Arányaiban több korpát és csírát tartalmaz, mint a többi gabonaféle, ezért is kiemelkedő élelmi rost-, fehérje-, vas-, aminosav- és kalciumforrás, és mind a nyolc esszenciális aminosav megtalálható benne. 

 

 

Kukoricakeményítő

 

 

Szagtalan, semleges ízű fehér por, kicsit sűrűbb és nehezebb, mint a tápiókakeményítő. Puhább és könnyebb lesz tőle a kenyértészta.

 

 

Burgonyakeményítő

 

 

Az összetört burgonyából vonják ki, semleges ízű, fehér színű por. Viszonylag nagyobb, ovális szemcsékből áll, nehezebb, súlyosabb anyag. Puhaságot kölcsönöz a kenyereknek. 

 

 

 

 

 

Karob

 

 

A szentjánoskenyérfa termésének őrleménye. A kakaóporhoz hasonlítható, de nincs benne a stimuláns teobromin, így gyerekeknek és kakaó allergiásoknak is adható. Polifenoljai természetes antioxidánsok, így védik a szervezetet a szabad gyökök és a környezeti ártalmak támadásaitól. Csökkenti a koleszterinszintet, gazdag kalciumban és kiváló szeléniumforrás. A Rio lisztkeverék többek között a karob miatt olyan finom és extra puha. 

 

 

Cukorréparost

 

 

Élelmi rosttartalma 67%, amivel fantasztikus tisztító, méregtelenítő hatása van. Megköti a bélrendszerben képződő méreganyagokat, így véd a vastagbél-és végbélproblémák és a székrekedés ellen, ugyanakkor nem befolyásolja az előnyös ásványi anyagok felszívódását. Védi a szájflórát, növeli a gyomor ürülési sebességét, támogatja az epeműködést. A cukortartalma és glikémiás indexe alacsony, tehát ne tévesszen meg bennünket a neve: cukorbetegek bátran fogyaszthatják. 

 

Mindezek az alapanyagok tökéletesen helyettesítik a hagyományos búzalisztet. Ezek a lisztfajták külön is beszerezhetőek, azonban a gyártók kikísérleteztek olyan összetételű lisztkeverékeket is, amelyek tökéletesen alkalmasak arra, hogy a mindennapi étkezésekhez kiváló minőségű táplálékot készítsünk belőle a családnak.

 

 

Egészségünkre!

 

Machnitz Rozália

+36 20 235-8897

glutenorendeles@gmail.com

www.gluteno.net

GluteNo Élelmiszer-allergia és Paleo bolt

1021 Budapest, Hűvösvölgyi út 156.

 

 

Szólj hozzá!