Dagadt bokák, kemény és fájó vádlik. Épp a melegben, tavasszal, nyáron és ősszel lépnek fel ilyen dolgok a lábunkkal. Sokan nem is sejtik, hogy ezek a jelenségek, az első tünetei lehetnek egy vénás megbetegedésnek.

A vénáknak nehéz munkájuk van mindennap. Míg a mi csodaszervünk, a szív szüntelenül friss vért pumpál az artériákba, addig a vénák a nehézségi erővel szemben pumpálják a vért a szívbe vissza. Erre a feladatra a teremtő egy zseniális rendszert épített fel, ez a véna billentyű, ami egy fedőhöz hasonló záródás a vénákban, ami megakadályozza a vénás vér visszafolyását. Ezek az egyszerű ventilek csak a szív irányába való továbbításnál nyílnak ki. Megakadályozzák az elhasznált vér visszafolyását. Ha ezek a kis ventilek nem jól működnek, akkor pang a vénás vér a láb egyes részeiben. Ez az állandó nyomás hosszútávon a vénák falait merevvé és átjárhatóvá teszik. Folyadék lép ki a vérből a környezetében lévő szövetekbe és tipikus problémákat hoz létre, mint pl. dagadt, fájó, nehéz lábak.

A következménye ennek a véna gyengeségnek a viszketés, az éjszakánkénti vádligörcs, a vénás erek megjelenése a bőr alatt seprű szerűen és kidagadó unesztétikus fájó vénák. A modern orvostudomány a vénás megbetegedésekre operációt és a vénák feltöltését ajánlja. Az én tapasztalatom szerint ezek a megoldások csak rövid ideig jók. Ha a megterhelés továbbra is ugyanaz, mint eddig volt, akkor az operált vagy feltöltött lábrész mellett újabb vénás megbetegedések jönnek létre.

Annak érdekében, hogy ez ne történjen meg, alább néhány kipróbált tanácsot ajánlok.

Mozgás
A vénák egészségét segíti a mozgás. Már egy kis gyaloglás vagy lépcsőn járás is felerősíti a véráramlást.

Felesleges kilók leadása
A túlsúly az egyik kiváltó oka a vénás megbetegedéseknek. Aki néhány kilót le tud adni, az tehermentesíti a vénákat.

Sport
Egyes sportágak, mint pl. a tenisz vagy a squash (fallabda) nem teszt jót a vénáknak. Viszont kifejezetten jót tesz az úszás, a biciklizés és a gyaloglás.

nehez-labak

Véna torna
Egy egyszerű mód, ha a lábujjakra állunk, majd szép lassan letesszük a sarkunkat is a padlóra, majd a lábujjunkat felemeljük, miközben a sarkunk a padlón marad. Ha ülünk, a lábfejjel lassan körözzünk. Ne üljünk átvetett lábakkal. A lakásban lehetőleg mezítláb közlekedjünk.

Fel a lábakkal
Ha csak módunk van rá, polcoljuk fel a lábainkat ügyelve arra, hogy a térd egy kis szögben legyen meghajolva. Ez elősegíti a vénás vér folyását.

Masszírozás
Szerezzünk be fa masszírozó gurigát. Ha ülő munkát végzünk, vagy a televíziót nézzük, használjuk őket. Aki megteheti, az masszíroztassa a párjával a lábat.

Hideg-meleg
Lehetőleg gyakran végezzünk hideg-meleg fürdést a lábak részére. Ehhez 2 db vödör vagy 2 db lavór szükséges. Az egyikbe meleg vizet, a másikba hideg vizet tegyünk, és cserélgessük benne a lábainkat váltakozva. Ez egy kiváló érizom erősítő torna. Mindig hideg vízzel fejezzük be a tusolást. Lentről a bokától felfelé haladva.

nehez-labak

Folyadék fogyasztás
Igyunk jó, csak üvegpalackba vehető sima vizet. Ez felhíggítja a vért, ezért jobban fog tudni a vérerekben áramlani. Ne feledjük a Rudas Gyógyfürdő kiváló három vizét. Attila, Juventus, Hungária.

Jó cipő
Magasan fűzött cipőt, szűk cipőt és magassarkú cipőket csak akkor hordjunk, ha feltétlenül szükséges.
Sok esetben egy jégkockával való simogatás is hasznos. Aztán kenjük be a lábunkat mentás vagy pirosgesztenye krémmel.

Sok sikert!

Busch-Turcsányi Sipos Éva
Természettudományok docense
eva.turcsanyi.busch@gmail.com
eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest