Sok felnőttnél, de fiatalkorúnál is fellép a nemrég ismert betegség az RLS, Restless-Legs-Syndrom. Kutya fáradtan lefekszünk végre aludni, de a lábaink egyike vagy mindkettő nyugtalan lesz, ami végül az ágyból való felkelést vonja maga után. Ennek hatására természetesen az álmosságunk elmúlik. Sétálunk ide-oda, vagy elkezdünk TV-t nézni. Masszírozzuk, bekrémezzük vagy beolajozzuk a lábunkat és bizony órák múlva kerülünk ismét vissza az ágyba. Ez az intermezzo az éjszaka folyamán többször is megismétlődhet. A másnapi aktivitásunk, ezek után erősen nyomott lesz.

A statisztikák szerint minden tíz ember közül egynél megtalálható az RLS. Nőknél gyakoribb, mint férfiaknál. Gyermekeknél és fiataloknál is előfordul. A lábaknál, de a karnál és más testrészeknél is felléphet, nem csak az éjszakai nyugalmi idő alatt, hanem napközben is. pl. hosszú autóút alatt. A betegség valós oka ma még nem ismert. A tudósok szerint öröklődéses jellege van. Másrészt valószínűleg az idegpályák dopamin anyagcserejenek rendellenességéről van szó. A dopamin egy hírközlő anyag, az agy és a gerincvelő között, vele tudnak az idegek „üzeneteket” továbbítani. Segít a gyógyszeres kezelés mellett vagy helyett, a rendszeres alvásidő betartása. Mellette az úszás, kerékpározás, sétálás, torna is segíthet. Vigyázat, egy túlzásba vitt testi aktivitással épp az ellenkezőjét érhetjük el.

Jó hatású az esténként langyos, majdnem hideg vízben történő lábáztatás, amelybe fenyőolajat, teafaolajat is tehetünk.

Egyes orvosok esküsznek a hideg-meleg vizes láb borogatására és a láb-lábszár naponkénti bekenésére H2O2-vel.

nyugtalan-labak

Este ne együnk későn, ne igyunk alvást zavaró alkoholt, vagy kávét, ne dohányozzunk. Ne nézzünk stresszes filmeket a TV-ben lefekvés előtt. Az ebéd utáni alvást hagyjuk el, ha RLS-ben szenvedünk.

Az elalvás előtt szellőztessünk. A levendulaolajból 1-2 csepp a párnánkra, a halk zene és egy jó könyv olvasása elalvás előtt is segíthet. Az ágyban polcoljuk fel a lábakat, hogy  ca. 20 percig így pihenjenek. Próbáljuk ki esténként a lábunkat magnézium olajjal bekenni. Ez a vérbőséget fokozza és a láb idegeit is megnyugtatja. Polcoljuk fel a lábainkat napközben, amikor csak megtehetjük. Sohasem üljünk keresztbe tett lábakkal! Lehetőleg ne viseljünk gyakran magassarkú cipőt. Vashiány a folyamatot felerősíti. Iktassunk be a napi étrendünkbe tökmag-napraforgómag és kendermag fogyasztását.

Én mindháromból 1-1 evőkanál mennyiséget a kávédarálómmal  összeaprítok és összekeverem őket. Naponta egy kávéskanállal fogyasztom.

A betegség másik oka lehet a veseműködés elégtelensége, terhesség és bizonyos gyógyszerek szedése, pl. a depresszió elleni gyógyszerek másodlagos hatásaként előfordulhat az RLS betegség.

Tornáztassuk a lábunkat. A készen vehető fagurigás lábmasszírozót használjuk pl. TV nézés közben.

Egy teniszlabda is segíthet. Ha otthon vagy a munkahelyen ülőmunkát végzünk, a cipőnkből kiléphetünk egy lábbal és a teniszlabdával masszírozzuk a talpunkat. Senki sem fogja észrevenni, ezért határozottan jó kedvre derít minket!

Busch-Turcsányi Sipos Éva

Természettudományok docense

eva.turcsanyi.busch@gmail.com

eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest