Az egészség talán életünk legdrágább kincse. Az évek folyamán azonban nagyon sok hatás éri a testet, amivel a tökéletes egészség egyensúly kibillen. Sok ártalom nem kivédhető, azonban jócskán van lehetőségünk arra, hogy az érzékszerveinkre odafigyeljünk. A szemtornával rendkívül sokat tehetünk szemünk egészségének megőrzéséért. Az otthon, könnyen megtanulható gyakorlatokhoz csak eltökéltség és szorgalom kell. Vigyázzunk magunkra, tegyünk a mindennapok egészségéért.

Két könnyű és hatékony gyakorlat, amelyek segítenek

  • hogy ne növekedjenek a dioptriáid, akkor nem kell új szemüveg erősebb dioptriával
  • kezeld a száraz szem érzését és a műkönnyekről véglegesen lemondhatsz
  • érezd a szemedet pihentnek, még ha órákon át számítógépeztél is.

Gyere, kezdjük a gyakorlatokat, természetesen szemüveg vagy kontaktlencse nélkül:

Első gyakorlat

Segíti a szem vérellátását (vaszkularizációját). Az izmok minél jobban megtelnek vérrel, annál hatékonyabban táplálják a szemeket. Így az izmok visszanyerik rugalmasságukat, amire a szemednek szüksége van. A gyakorlat 3 részből áll és megszakítások nélkül végezd el.

Tartsd a szemedet csukva, amilyen erősen csak tudod 7 másodpercig

Tartsd normálisan csukva a szemed 7 másodpercig

Nyisd ki a szemed szélesre, amennyire csak tudod 7 másodpercig

Amikor már nem érzel feszültség felszabadulást a 7 másodperces gyakorlásnál, ismételd a gyakorlatot 15 másodpercenként.

Javasolom a gyakorlat végzését este elalvás előtt, hogy a nap folyamán összegyűjtött feszültségeket levezesse, valamint reggel ahogy felébredtél, felszabadítja a szemben összegyűlt feszültséget az előző napról.

Használd ezt a gyakorlatot legalább 2 alkalommal naponta, amikor úgy érzed, hogy a szemed fáradt. Ez ugyanolyan mind mikor szomjas vagy és szeretnél vizet inni, a szem izmok öntözése az első lépés, hogy javíthass látásodon.

Második gyakorlat

A “Nyolc pont“ gyakorlat segíti a szem izmok tónusát. Edzett izmok lehetővé teszik a jobb látást. Ezt a gyakorlatot ismételd naponta legalább 4 alkalommal a jó eredmény eléréséhez.

Állj egyenesen, ne mozgasd a fejed és nézz 7 másodpercet a különböző végpontok felé ezek szerint:

Nézd a jobb oldali maximumot amit még látsz

Nézz a bal felső sarokba a szemeddel

Nézz a jobb felső sarokba a szemeddel

Nézz a bal alsó sarokba a szemeddel

Nézz a jobb alsó sarkába a szemednek

Nézd a legalsó pontot (amit tudsz) a szemeddel

Nézd a legfelső pontot (amit tudsz) a szemeddel

Nézd a bal oldali maximumot amit még látsz

Használd ezeket a gyakorlatokat naponta és észlelni fogod a javulás első jeleit:

  • eleinte enyhe izomfájdalmaid lesznek, amikor aztán nem viseled a szemüveget, a szem fá-radság nem jelenik meg.
  • egy másik javulás, amit észreveszel, hogy jobban látsz a szemüvegeddel.

A számítógépes látás ergonómiája:

A látás nem a számítógép miatt csökken, hanem ez egy alkalmazkodás a munkakörnyezethez.

Egy kísérlet során, ahol két kiskutyát két hónapon át egy két négyzetméteres dobozban tartottak, a végén észrevették, hogy nem boldogulnak, amikor távolabb levő tárgyak után szaladtak. Ez történik akkor is amikor a számítógépnél dolgozol, a szemed alkalmazkodik a rövid távolságokhoz. Ezért a számítógépes védőszemüveg fölösleges.

Tehát, amikor sokat dolgozol a számítógépnél, megjelenik a szemfáradság, a szemszárazság érzése. Ezek csak jelek, amivel a szemed üzen, hogy nem megfelelően használod (kezeled) a szemedet.

Mit tegyünk, hogy megállítsuk a mellékhatásokat?

10 percenként tarts egy 10 másodperces szünetet és nézz a legtávolabbra a szobában.

Ideális lenne az ablakon kinézni és egy élénk színű testet/tárgyat néznik ami tetszik is. Így a szemed nem károsodna.

Végezd a szem összeszorításos gyakorlatot 20 percenként 5 másodpercben.

Teremts egy megfelelően világos környezetet amikor a PC-n dolgozol. Napközben is hasz-nálhatsz egy lámpát ami megvilágítja a képernyő hátulját. Így létrejön egy nyugtató környezet a szemednek, mert ezáltal nem csak egyetlen fényforrás (monitor) világít köz-vetlenül a szemedbe.

Ne feledd!

A legtöbb egészségügyi probléma, még a látás is, nem BETEGSÉG, csak élelmiszerhiány, vagy tevékenységhiány aminek kiteszed a testedet.

Minden egyes nap, amivel késlekedsz javítani a látásod, az tovább romlik

Ha nem teszel ilyen egyszerű és semmibe sem kerülő módon szemed egészségéért, akkor olyan vastag szemüveget viselsz majd, mint a szódásüveg. Időt, energiát és pénzt fogsz pazarolni, hogy javítsd a látási problémákat.

Változtass a szokásaidon és légy egészséges

A következő 5 szokás mindennapi életrendbe iktatásával javíthatod a látásod

Napozz

Napozz (természetes fényben) minden reggel rögtön ébredés után 5-10 percet. Ez segíteni fog, hogy több energiád legyen egész nap. Ez a szokás egy csésze kávé energiájával egyenértékű, káros hatások nélkül. A D-vitamint a szervezet napozás által termeli. A D-vitamin az egészséged oszlopa. A D-vitamin szükséges a szervezet számára, nélkülözhetetlen a kalcium jobb hasznosulásához a szervezetben. Így a szemed is energikusabb és jobb lesz. Segít, hogy ne légy olyan érzékeny az erős fényre, valamint teljes egészében kihasználd a nap energiáját. Napszemüveget csak nyáron 12-14 óra között, visszaverődő közegeknél (hó vagy homok) és amikor vezetsz, akkor kell használj, ha szemed egészséges és hozzászokott a természetes fényhez.

Pislogj minél gyakrabban

Pislogj 10-20 alkalommal 5 percenként. Minden alkalommal amikor gyakorolsz, pislogj egyre gyorsabban. Ez a szokás segít a szemedben levő feszültség oldására és pihenteti a szemet. Pislogás közben csak a felső szemhéj mozog, a szemhéj izmai beállítják a könnymirigyeket. Ha pislogsz és elkezdesz könnyezni, az nagyon jó. A folyadék benedvesíti a szemet, táplálja és megtisztítja a pórtól, ami felhalmozódott a nap folyamán.

Pihentesd a szemed

A napi információk 70%-át a szemen keresztül szerezzük be. Még ha nem is vagyunk leg-többször tudatosak, milyen információkat közvetít a szem az agynak, a szem nagyon ki van használva. Ha észreveszed a fáradság legkisebb jelét is, tartsd csukva a szemed 10-20 másod-percig. Minden 10 percben tartsd lecsukva a szemed 10 másodpercig, ha hosszabb ideje használod a számítógépet. Nyugodtabbnak és kipihentebbnek fogod érezni a szemed, ha gyakran pihenteted. Lefedheted a szemedet a kezeddel, ha a környezetedben túl erős a fény. A szem teljes sötétségben pihen a legjobban, mint amikor alszol. Pihentesd a szemed és ők ügyelnek majd, hogy jól láss.

Tápláld a tested vízzel

A víz a leggyakoribb anyag a földön. Gyógyító tulajdonságokkal bír az egész emberi test számára. A szemed tele van vízzel. Csarnokvíz, aminek 15-20%-a felel a szem fénytörési teljesítményéért. Annak érdekében, hogy a csarnokvíz fénytörési teljesítményét megtartsd, minden reggel, ha felébredsz, az “olajrágás” után az legyen az első, hogy megiszól egy fél liter vizet. Igen, egy fél liter vizet, mert az egész tested szomjas egy egész éjszakai alvás után és hidratálni kell. Fontos tényező, hogy a szemgolyó legyen örökké nedves, hogy tudjon akadálytalanul mozogni. Ezért a könnyek felelősek. Javasolom, hogy öblítsd ki a szemed, amilyen gyakran csak lehet, főleg reggel és este hideg és/vagy meleg vízzel. Ezzel kihasználod a víz terápia előnyeit.

Az olajrágás módjáról és jelentőségéről, az alábbi cikkben olvashatsz:

https://csakanoknekmagazin.hu/a-hosszu-elet-titkai

Mozgasd a tested és jól fogsz látni

A Kolumbia Egyetem tanulmánya kimutatta, hogy a napi fizikai aktivitás javítja a látást. Nem kell élsportolónak lenned, napi 10-15 percnyi testmozgás elegendő a szem izmok feszültségének levezetésére. Napi 10 perc mozgás 20%-kal csökkenti a szem feszültséget. A látás problémák veszélye is 20% – kal csökken. Így a szem problémák előfordulásának esélye, főleg a glaukómáé közel nulla.

Használd ezeket a egyszerű szokásokat a két gyakorlattal együtt a látásod javítására.

Ügyelj a szemedre!

Busch-Turcsányi Éva
a természettudományok docense
[email protected]
eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest