„A vacsorádban több erő rejtőzik, mint gondolnád!” (Felelős Gasztrohős)

Hogyan lehet egyszerre környezetbarát és egészséges módon főzni magunk és a családunk számára?

Könnyebben, mint gondolnánk, hiszen ami környezetbarát az egészséges is! Mindenki képes lehet a fenntartható étkezés szabályai szerint vezetni a konyháját és minden egyes csatlakozó háztartás egy újabb kis lépés az egészségesebb, hosszabb jövőért.

Tartsatok Velem egy rövid kalandozásra a környezetbarát gasztronómia világába!

Miért érdemes zöldítenünk a főzést?

Mert az mindenkinek jobb lehet! A helyi és szezonális alapanyagok felhasználása, a legelőn nevelt állatok húsa és a vegyszermentes zöldségek és gyümölcsök nem csak a saját és szeretteid egészségére hatnak jól, hanem a környezetére is. Ráadásul a szezonális vásárlással olcsóbban lakhatunk jól.

Alapelvek:

Szezonalitás: Természetesen januárban vagy februárban nincs a földben répa, de minden évszaknak, sőt, hónapnak megvannak a maga legjobban hasznosítható, legjobban elálló alapanyagai.

Például februárban válasszunk a konyhára céklát, csicsókát, retket, körtét, naspolyát, póréhagymát, sütőtököt, zellert! Készülhet belőlük sült cékla vagy céklaleves (a cékla almával vegyes köretnek és salátának is kiváló), hagymaleves vagy póréhagymás-tejszínes tészta csirkemellel, sütőtökös rizottó. A retek mehet szendvicsekbe vagy felszeletelve mártogató krémekbe. Sok lehetőség áll rendelkezésünkre és az internet is jó barátunk, ha recepteket, ötleteket keresünk.

tippek-a-kornyezettudatos-etkezeshez-1

Helyi beszerzés: Amit tudunk, vásároljunk piacon, helyi termelőtől, bevásárlóközösségből! Így sok termékhez olcsóbban juthatunk, mert nincs rajta nagy szállítási díj. Mivel a kistermelők kisebb vevői igényt látnak el, ezért jellemzően nem törekednek a termelés mesterséges fokozására, tehát kevesebb növényvédő- és kezelőszert használnak vagy semennyit.

A helyi termelésű árunak utaznia sem kell sokat, ezért tartósításra sincs szüksége. Léteznek interneten elérhető bevásárlóközösségek, ahol környékbeli termelők termékiből lehet választani, rendelni, majd megadott napokon és átadóhelyeken átvenni.

Maradék hasznosítása: Használjunk fel, amit csak tudunk, akár többször is! Ezzel elkerülhetjük a túlfogyasztást, hulladékhalmozást és spórolunk is.

A húsok csontjait tegyük levesbe vagy készítsünk húsleves alaplét, amit le is fagyaszthatunk. Remek kiegészítője a zöldségkrém-leveseknek, leveskocka helyett.

A hámozás előtt alaposan megtisztított zöldségek héjából ugyanígy zöldség-alaplé készülhet. A zöldség és gyümölcshéj komposztálható. Ha nincs komposztálónk, akkor is gyűjthetjük zárt dobozban a héjakat és kereshetünk komposztbarátot! Egy ismerőst, akinek van komposztálója és átveszi a miénket is.

A kávézacc kifejezetten jót tesz a szobanövényeknek, tegyük a virágföldre! A főtt tojás kihűlt főzővizét locsoljuk a virágokra!

A kész ételek egy része is jól hasznosítható később. Ha túl sok rizst főztünk, használjuk fel rizottóhoz vagy rakott zöldséghez! Maradék galuskára üssünk néhány tojást vagy főzzünk mellé egy gyors lecsót!

Példamutatás: A környezettudatosság egy életforma és akkor a leghatékonyabb, ha átível a generációkon. Gyermekeink azt csinálják, amit mi és nagy eséllyel felnőttként úgy fognak élni, ahogy tőlünk láttak, ezért vonjuk be őket is a konyhai munkába!

Egy egészen kicsi gyerek már attól is boldog lesz és tanul, ha a konyhapulton ülve vagy egy széken állva figyelhet és egyszer-egyszer megkavarhat valamit. Ahogy nőnek, úgy kaphatnak komolyabb feladatokat is, közben beszélgethetünk velük az egészséges étkezésről. Együtt főzni jó buli!

Nemcsak a gyerekeink tanulhatnak tőlünk, inspirálhatjuk a felnőtt családtagjainkat, barátainkat is példamutatással. Ne nyomuljunk, ne térítsünk, csak mondjuk el, mutassuk meg, hogy mi hogyan csináljuk.

Változtassuk meg falatonként a világot!

 Farkas Bernadett