Igen, mindenki tudja: napi 2 – 3 liter folyadék bevitelére van szükség a szervezet megfelelő hidratáltságához, ami a bőr szépségének és az anyagcsere működésének egyik alapja. Ezen kívül megfelelő folyadékbevitel nélkül megfájdul a fejünk, csökken a koncentrációs képességünk is.

Más a folyadékszükségletünk nyáron (extrém melegben meg is duplázódhat az izzadás miatt) télen. Testünk azonban pontosan elárulja, hogy eleget iszunk-e.

Ha valaki keveset (naponta 1-2 alkalommal) jár pisilni, a vizelete sötét színű, akkor nem iszik eleget. Ha azonban naponta 8-10 alkalommal is vécére megy, és a vizelete majdhogynem színtelen, akkor a szervezete számára megfelelő mennyiségnél több folyadékot fogyaszt. Ez sem egészséges, mert esetleg túl sok ásványi anyagot fogyaszt el, aminek a kiválasztása megterhelheti a veséket.

Azt is fontos tudni, hogy folyadékot nem csak a kiválasztó szervrendszerünk munkája nyomán veszítünk, hanem majdnem 1 liternyit izzadással, légzéssel is.

Mi számít folyadéknak, hogyan vigyünk be 2-3 litert anélkül, hogy egész nap hörpölünk és wc-re járunk? Néhány szilárd étel a folyadékbevitelünket is erősíti, néhány folyadék pedig fordítva működik, többet vizet hajt ki belőlünk, mint amennyit bevittünk vele.

ugyelj-a-folyadek-bevitelre

A zöldségekben és gyümölcsökben sok folyadék található: a görögdinnyében 90-95%! Sok folyadékot tartalmaz a narancs, az őszibarack, a szőlő, ezért dietetikusok szerint folyadékfogyasztásnak számít a bevitelük.

A híg levesek nagy része víz, például a húslevesek, a gyümölcslevesek kiváló formái a folyadékpótlásnak.

A tej is folyadék, csak magas a tápanyag tartalma. A sör és a forralt bor kevésbé alkalmas folyadékpótlásra, mert alkoholtartalma vizet von el a szervezettől. Az alkoholmentes változatok természetesen kivételt jelentenek.

Nyáron fagylalttal, víz alapú jégkrémmel, joghurttal is vihetünk be folyadékot a szervezetünkbe.

A szervezetünk is előállít valamennyi vizet. Nemcsak a bevitt ételben található folyadék növeli ezt a mennyiséget, hanem az is, hogy szervezetünk a táplálék szén-dioxiddá és vízzé történő elégetésekor körülbelül további 3 deciliter vizet készít. Ezért fontos a rendszeres, kiegyensúlyozott táplálkozás.

A presszókávé és a cappuccino kis mennyisége miatt sem alkalmas folyadékpótlásra, ráadásul erős vízhajtó hatásuk van. Ugyanez érvényes a fekete teára is. Azonban egy híg, amerikai hosszú kávé, főleg, ha koffeinmentes, alkalmas lehet rá.

Farkas Bernadett