Veszélyes szokások

 

A dohányzás egészségtelen, ezt mindenki tudja.  Mégis sokan dohányoznak, veszélyeztetve ezzel az önmagukat és a szeretteiket, hiszen a passzív dohányzás egészségkárosító hatása is igazolt. Nem csak halálos betegségek leselkednek azokra, akik a cigarettát választják. Az esztétikai állapotromlás mellett, fogászati problémákat, hosszú távon fogvesztést is okoz a mértéktelen nikotin bevitel. Hatással van emellett a bőr, a haj, a köröm állapotára is. Gyorsabban megy tönkre a szervezet.
A dohányzás valójában egy szokás, egy viselkedési minta. Gyakran lelki problémák, megoldatlan élethelyzetek, a füsttel eltakarni vágyott hiányok állnak a hátterében. A dohányzás nem oldja meg a konfliktusokat, nem enyhíti a lelki okokat, csupán növeli a bajok számát. Ezt alapvetően mindenki tudja, mégis milliárdos nagyságrendű a naponta elszívott cigaretták száma. Érdemes elgondolkodni, hogy megéri-e ezt az utat választani?

 

A cigaretta börtönében

 

Nagyon gyorsan rá lehet szokni!

 

Gyakran az első néhány cigaretta még csak nem is esik jól.  Aztán megszokássá válik, egy idő után pedig szenvedéllyé! A fiatalok úgy érzik, hogy a dohányzással "felnőtté " válnak és beléphetnek a nagylányok – nagyfiúk világába.  Sok helyen a szülők is dohányoznak, így a fiatalok már belenőnek a dohányosok világába.

Kezdem a saját esetemmel. Úg y kezdődött, hogy a megszokásból szenvedéllyé vált. Emlékszem, akkoriban megkérdeztem magamtól, ha csak 5 forintom lenne, akkor mit vennék rajta, élelmiszert, vagy dohányt? A válasz egyértelműen az utóbbi volt, tehát a cigarettát választottam volna!

Megfáztam és tovább dohányoztam.  Lázas voltam és a betegség alatt is dohányoztam, köhögtem mint akinek kiszakad a tüdeje.  Mégsem hagytam abba. Az első, amihez reggel nyúltam az a cigaretta és a kávé volt.

Kétszer is felhagytam vele bűntudatból.  Néhány hétig, hónapig bírtam, de az első nehézség esetén megint a cigarettával "erősítettem" magam. A munkahelyemen, ha tárgyaláson voltam, már idegesen vártam a véget, és ha valaki ezután még feltartott valamilyen kérdéssel, az már feldühített, erősen türtőztetnem kellett magamat.

Aztán egyszer nagyon magas, 42 C-os lázzal feküdtem otthon, és csodák csodája, először életemben nem kívántam rágyújtani. A betegség hosszan tartott, és a kitartásom is, hiszen azóta letettem erről a káros szenvedélyről. Ennek már több mint 20 éve. Csak a megszokott kávézásnál volt hiányérzetem, így a kávéval is felhagytam.  Néha álmomban dohányzom és szidom magam, hogy annyi év után lám "visszaestem", azután verejtékezve felébredek és örülök, hogy ez csak álom volt!

 

kék füst

 

A dohányzás egészségkárosító hatását mindenki ismeri. Kezdődik az orr nyálkahártya kiszáradásával és állandó irritálásával, ez szabad utat nyit a kórokozóknak. Folytatódik a garat és a légcsőhuruttal es aztán szabad az út a tüdőhöz, annak lebenyeihez, illetve a tüdőhólyagocskákhoz.
Leegyszerűsítve a tüdő feladata a test gázcseréjét lebonyolítani, ha ez nem jól működik, ez kihat az egész testre. Az agytól kezdve minden sejtünk oxigén hiányban szenved, és a teljesítőképessége lecsökken. A levegőt kapkodjuk, krákogunk, (különösen reggelenként), sárgásan elszíneződnek az ujjaink, táskás a szemünk, a nikotin hiánya miatt idegesek vagyunk. Az emberek 99%-a amúgy is felületessen lélegzik, a tüdő kapacitásának csupán a 30%-át használja.  Ha ezt az alacsony hatásfokot a dohányzással még megterheljük, akkor annak sok esetben gyógyíthatatlan betegség a vége.

 

dohányos és egészséges tüdő

 

 

A tüdő specialisták szerint 7 év sem elég, hogy a dohányzás felhagyása után a dohányos tüdő olyan legyen mint a nem dohányosé, pedig a statisztika szerint minden 7 évben kicserélődnek a sejtjeink. A tüdőnél sokkal hosszabb az az idő, amíg a sejtek regenerálódnak!
A dohányzás felhagyása után 1-2 héttel mar javul az íz és szaglóképesség, új íz és új illatok világa nyílik ki a korábbi dohányos számára. Aztán 3-4 hét múlva a tüdőműködési funkció kb. 30% -kal megnövekszik. 5 év elteltével a szívinfarktus és agyvérzés lehetősége csökken.  

 

dohanyos tüdő röntgen

 

10 évvel a dohányzás felhagyása után, a száj-legcső és tüdőrák kialakulásának lehetőségére már 50%-al kisebb a kockázat, mint a dohányzási periódus alatt volt. A szív működése is jobb lesz, mert több oxigénhez jut hozzá ez a fontos szerv is. A dohányos tüdővolumen/nagysága/ sokkal kisebb a sok évi dohányzást követően, mint a nem dohányosé. 15 évvel az utolsó cigaretta után mondhatjuk azt, hogy a valamikori dohányos tüdejének egészségi helyzete megegyezik a nem dohányoséval. A test általában 7-8 év elteltével regenerálódik a nikotin ártó hatásaitól. Ha ez tovább tart mint 7-8 év, az függ a test méretétől és attól, hogy korábban mennyi cigarettát szívott el az illető. Függ attól is, hogy férfi, vagy nő az illető, nagyon egyedi az, hogy a szervezet hogyan reagál. De mint minden "szenvedély"betegségnél, itt is az egész élet végéig fennáll a visszaesés veszélye!

Nekem több mint 20 éves nem dohányzás után sem olyan a tüdőm, mint egy sohasem dohányzó embernek. Mégis arra ösztönzök mindenkit, hogy próbáljon meg ezzel a szenvedéllyel felhagyni.

 

törött cigaretta

 

Leszokásban segítő módszerek

 

Segíthet a fül-akupunktúra. Vannak olyan állandó akupunktúrás, csak gombostű fej nagyságú tűk, amiket állandóra a fül bizonyos pontjaira helyez el a szakember, amelyek hetekig ott maradnak és segítik az akaraterőnket.
– Hipnotizálás saját magunk illetve szakember segítségével
– Autogén tréning
– Nikotin rágógumi, melynek nikotin tartalma van, de rákképző hatása nincs, mert nincs benne
  Teer és szénmonoxid, de általában sok benne a cukor és a fogaknak sem jó.
– Nikotin tapasz, sok embernél allergiát vált ki, ami viszketéssel és ekcémával társul
– Illat terápia
– Fűszeres cigaretta, amit én nem tartok jónak, mert a kémiailag összeállított komponensek hosszú távon az egészségre karosak.
– Elektromos cigaretta, ezt sem tartom jónak, a mesterséges füst és dohányzáshoz hasonló effekt hosszú távon az egészségre káros.

 

e-cigi

– Gyógyszerek csökkentik a nikotin éhséget, de a másodlagos hatása káros a testre. A máj és  vese működését is károsíthatják.
Egy szó mint száz! Addig, amíg valaki "kívánja" a nikotint, az elme 1001 kibúvót talál a nem dohányozás elkerülésére. Kifogásokat gyártunk, "Majd szilveszter után!" , "Majd a vizsgám után" stb.
Ezt a "beteges kívánalmat" kell tehát kicserélni valami "új" dolog elkezdésével. Valamit elveszek a testtől, akkor valami újat kell cserébe adnunk neki! Ezek mind csak kisegítő módszerek, a fő dolog az akarat. Minden a fejben dől el! Gondoljuk meg, mennyi " kidobott" pénz annyi év elteltével, nem beszélve a saját magunk egészségi állapotának a csökkenése, a fogak állományának a rosszabbodása es nem utolsó sorban a passzív dohányosokra is nagyon káros hatást gyakorol. Ez egy olyan "káros szenvedély" mint az alkohol, ebből kigyógyulni erős akaratot és sok esetben szakember segítségét kívánja. Végsősorban az akaratunk dönt.

 

dohányzás mint szenvedélybetegség

 

Ezeket a dohányzás felhagyásában segítő és otthon is megcsinálható dolgokat, aki teheti az a szervek órája időben, a tüdőnél (reggel 3-5 óra között) tegye a nagyobb siker érdekében, ugyanis ekkor dolgozik  a tüdő maximálisan.
Interneten beszerezhető Nikotinos teákat is próbáljuk kora reggel inni.

 

nikotinos tea

 

Itt megint megemlíteném a szegfűszeg jó hatását. Rágcsáljunk naponta 5-6 szegfűszeget. A benne lévő illóolaj csökkenti a nikotin éhséget és jó leheletet is ad. Illatos szájvizek is elveszik a nikotin hiányát a száj nýálkahártyájának,  naponta többször öblögessük a szájüreget levendula, menta, teafaolajos vízzel. Egy pohárba 4-5 cseppet teszünk, összekeverjük és gargalizálva a szájüreget kiöblítjük, nem szabad lenyelni.

 

pipák

 

A pipázás egy fokkal jobb, mint a cigaretta, veszélye az, hogy a száj szélén, ahol a pipa
van, gyakran képződhet rák a száj nyálkahártyán.

 

Busch-Turcsányi S. Éva
természettudományok docense
eva.turcsanyi.busch@gmail.com
eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest

képforrás pixabay
https://vapingdaily.com/quit-smoking/what-happens-when-you-inhale-cigarette-smoke/
https://www.health24.com/Medical/Asthma/Living-with-asthma/see-this-is-what-your-lungs-look-like-when-you-smoke-20160916