Testünk csontjai döntő többségükben ízületekkel kapcsolódnak egymáshoz, és ennek köszönhetjük mozgékonyságunkat. Az ízületek egy életre szólnak, ezért vigyáznunk kell, arra, hogy ízületek épsége sokáig megmaradjon.

 

A Magyar Gyógytornász-Fizioterapeuták Társasága tavaly felmérést készített a 35-65 éves magyar lakosság ízületi állapotáról és fizikai aktivitásáról. Kiderült, hogy a 35 évnél idősebbek 50%-a megterhelőnek találja a cipekedést, a lépcsőzést, a kertészkedést, a házi munkát, a közlekedést, és a kisgyermekek emelgetését. A 35-50 évesek fele fájdalmat is tapasztal leggyakrabban a térd – és vállízületekben valamint a derékban, amikor ezeket a hétköznapi tevékenységeket végzi. A fájó ízületek hátterérben az érintettek egynegyedénél a porckopás áll. 40%-uk fájdalomcsillapító krémeket használ, figyelmen kívül hagyva azok súlyos, akár szívproblémákat is okozó mellékhatásait.

 

A lelkiismeretes orvos mindig felhívja a figyelmet arra, hogy ezeket a krémeket csak rövid ideig és minél kisebb adagban szabad használni. Inkább helyes életmóddal valamint porcépítő készítményekkel érdemes az ízületek porcszövetének  károsodását csökkenteni.

 

 

 Mit tehetsz az ízületek épsége megőrzése érdekében?

 

  1. Kontrolláld a testsúlyod! A nemzetközileg egészséges testsúlyra jellemző a 18,5-25 BMI index. Tehát nem kivitelezhetetlenül szűk a tartomány. Jó ha tudod, hogy minden egyes 25 BMI fölötti plusz kiló négyszeres terhet ró a térd ízület teherviselő felszíneire. Törekedj az optimális testsúly elérésére és megtartására! Én a pacienseimnek a Testszerviz technológiát tanítom meg, és örömmel tapasztaljuk, hogy néhány hét alatt megindul a testsúly kedvező irányú rendeződése. Történik mindez úgy, hogy nem is fogyókúráról beszélünk, hanem a szervezet önszabályozó folyamatait támogatjuk, és az egészségesen működő test a célunk. A testszerviz módszer a sikerek kiapadhatatlan forrása annak, aki alkalmazza. A Testszervizről az alábbi linken olvashatsz: http://testszerviz.hu/index.php?from=hanessrita
  2. Egyél magas C vitamin és antioxidáns tartalmú nyers zöldségeket és gyümölcsöket! Az izületek hálásak lesznek érte.
  3. Növeld az omega-3 zsírsavak bevitelét! Ezek ugyanis csökkentik az ízületek gyulladásra való hajlamát.
  4. Ne töltsd a napodat csak ülve vagy csak állva! Az ízületek azt szeretik, ha mozogsz.  Ha ülő vagy álló munkát végzel, akkor 1-1,5 óránként sétálj 5-10 percet, végezz nyújtó gyakorlatokat és törzsmozgásokat! Állítsd be a telefonodat, hogy jelezzen, és akkor nem fogsz a munkádba merülve megfeledkezni a mozgásról!
  5. Jó testtartásban ülj a számítógép előtt!A monitor felső széle legyen egy vonalban szemeddel kb. fél méternyi távolságban. Így a nyakadat nem kell megfeszítened. Az alkarod pihentesd az íróasztalon, a csuklód legyen laza!
  6. Naponta mozogj az ízületek mozgékonyságáért! A testmozgás kondícióban tart, erősíti az izmokat és jó hatással van a csontjaidra is. Ajánlott mozgásformák: gyaloglás, kerékpározás, jóga, pilates, tai chi, nem megerőltető edzőtermi edzés. Hölgyeknek a szökdécseléssel, ugrálással, rázkódással, erőlködéssel járó sport mozgás tilos, ugyanis a húgyhólyag, méh, végbél terület tartószalagjait túlterheli, és a szervek süllyedését, ezzel komoly betegségek kialakulását okozhatja.
  7. Lazítani is tudni kell! Rendszeresen kapcsolódj ki, töltődj fel, mert a stressz csökkentés és a jó lelki állapot pozitívan hat az ízületek egészségére is. Az esti finom meleg fürdő nem csak az elme, de az izmok és az ízületek ellazulását is segíti.
  8. Semmi nikotin. Tény, hogy a dohányzóknál nagyobb arányban jelentkezik az ízületek kopásos gyulladása, mint a nem dohányzóknál. A nikotin csökkenti a csontok tömegét.

 

Jól látható, hogy az ízületek megvédése nem ördöngös dolog. Kis odafigyeléssel is sokat tehetünk érte.

Természetesen, ha fájdalmat érzel bármelyik ízületedben, akkor kérj orvosi tanácsot és kezelést!

 

 

Haness Rita

gyógytornász, gátizom tréner

BEMER és SONO terapeuta

 

Testszervíz tanácsadó

Tel.: +36 30 661 7576

 

www.harmoniagyogytorna.hu