Hajlamosak vagyunk szintetikus vitaminokra költeni pénzünket, különösen ősz végén, tél elején. Abban a tévhitben vagyunk, hogy csak a tabletták és kapszulák szedése ad védelmet szervezetünknek a betegségek ellen.

Pedig a természetes vitaminok kertünkben, vagy piacainkon találhatók.

Nézzük kedvelt téli zöldségeink vitamintartalmát .

Kezdjük a káposztafélékkel:

Nálunk a legkedveltebb, legismertebb a fejeskáposzta és annak piros változata. Nem mellesleg a legrégebbi kultúrnövényünk. Jelentős C-vitamin és B vitaminok forrása. Fogyaszthatjuk nyersen, savanyítva, főve. Piros változatát párolva kedveljük, húsok mellé.

A kelkáposzta, karfiol, kínai kel is C és B vitamin bomba. A kínai kel előnye, hogy szinte szagtalan és nagyon könnyen emészthető káposztaféleség.

A kelbimbó támogatja az idegrendszert és serkenti az agyműködést, mivel tele van Folsavval és B1 vitaminnal. Továbbá sok a ballasztanyag benne, ezért laktató.

Brokkoli szintén laktató zöldség alacsony kalóriatartalommal (1oo gramm csak 29 kilókalóriát tartalmaz). Vitaminjai a C-vitamin, vas, cink és nyomelemek.

Cékla kitűnő sejtépítő hatású, intenzív színű zöldség és mint ilyen, rengeteg folsavat hordoz. Mint tudjuk, a folsav az  egyik fontos B vitaminunk.

Karalébé fogyasztása az ereinket támogatja. Ez a zöldség is gazdag C vitaminban és B vitaminokban. Párolva, főve, nyersen is fogyasztható. Egy javaslat: reszeljük le nyersen a zöldséget, tegyünk hozzá fűszereket ízlés szerint, facsarjunk rá citromlevet, keverjük össze sovány túróval.

Burgonya naná, hogy ez is tápanyagbomba. Tartalmaz C vitamint, káliumot és hosszú ideig laktat.

Zeller rengeteg tápanyagot tartalmaz és nem csak ízesítő, hanem gyógyító hatású is.

Sárgarépa immunrendszer erősítő, tartalmaz szelént és béta-karotint. Ez a két anyag támogatja szervezetünk védekező rendszerét. A sárgarépát kevés olajon párolva a legjobb fogyasztani.

Hagyma „távoltartja a bajt és ízesíti ételünket”. Ősrégi konyhai fűszer, gyógyító hatással.

Tartalmaz B1, B2 és C vitamint, kálciumot, jódot, foszfort, cinket és szelént.

Egyszóval, nem a gyógyszertárakban kell a vitaminokat keresni, hanem az élelmiszerekben, fűszerekben.

„Tégy valami jót a testednek, hogy szívesen lakhasson benne a lélek”

Nemes Gábor
Biogazda
+36/70-701-7447
nemesokogazdasag.hu