Most nem főzési ismeretekről lesz szó, hanem a reklám-marketing új mesterfogásáról a termék, szolgáltatás vagy maga a vállalkozás zöld, értsd környezetbarát, környezettudatos, az élő- és növényvilágért felelősséget vállaló bemutatásáról. Ha túlzásba esik a hirdető, akkor azt greenwashing-nak, azaz zöldre mosásnak nevezik.

Mitől lehet zöld egy termék? És részben vagy egészben?

A „zöld állítás” azt a benyomást kelti a nézőben vagy hallgatóban, hogy az adott termék, szolgáltatás, vagy egyenesen a hirdető tevékenysége, működése, kedvező hatással van a környezetre, vagy pedig a környezetre kevésbé ártalmas, mint a konkurens áruk és szolgáltatások, vagy a versenytársak tevékenysége, működése. Ezeket mind igazolni kell tudni, ráadásul a teszteredményeket már a reklám vagy hirdetés megjelenése előtt kell beszerezni (a versenytárs úgy is „felnyom”).

A „zöld állítás” lehet nevén nevezett (pl. 100%-ban bio vagy újrahasznosítható) vagy burkolt, amikor az egész tálalás üzeni azt, hogy ez egészséges, ember- állat- és növénybarát (ilyen, pl. amikor tavaszi környezetben, egy kis patak csobogása húzza a dallamot egy kismadár énekéhez).

Mire kell figyelni – akár hirdetőként, akár potenciális fogyasztóként – a zöld állítások kapcsán:

  1. Ha egy terméket veszünk a kezünkbe és az zölden hirdeti magát, akkor csak a csomagolóanyag az újrahasznosított vagy az egész termék gyártása bio?
  2. Ha a vállalkozás úgy hirdeti magát, hogy környezetbarát, akkor minden terméke az vagy csak néhány?
  3. Ha valaki megkapta a „környezetbarát díjat” 2010-ben, még mindig megfelel az elvárásoknak?
  4. Nem lehet általában környezetbarátnak lenni, konkretizálni kell az előnyös tevékenységet: pl. a gyártás során nem használnak vegyi anyagokat, vagy a szállítást elektromos járművekkel végzik, vagy az üzemet napenergiával világítják, vagy a gyártási maradékot, hulladékot továbbadják és más „kisüzemi” körülmények között kerül feldolgozásra. Gondoljunk pl. egy ruhagyárra, ahol 30 méter maradék anyagból már nem szabnak ki semmit, de egy kisebb varroda remekül feldolgozza.
  5. Az újrahasznosítható termék azt jelenti, hogy valahova vissza lehet vinni és megint feldolgozzák, vagy újra töltik (mint régen a tejesüveget vagy a szikvizes palackot – itt a szódás!!!).
  6. A szöveg szóljon ékes magyar nyelven és ne használjanak közben olyan rövidítéseket, amiket csak a szakemberek ismernek. Pl. az „anyaga polietilén-tereftalát” a köztudatba már átment PET anyagot jelenti, amiből készülnek az üdítők palackjai (és már több ország területével megegyező területen összetorlódva sodródnak a Csendes-óceánon).

A környezetbarát jellegre utaló állításokat, jelzéseket, kiterjedt európai uniós és magyar szabályozás övezi. Ezeknek a jogszabályoknak és előírásoknak való megfelelés felügyelete különböző hatóságok hatáskörébe tartozhat. Az újrahasznosított anyagból készült jelzés ez, a Möbius-szalag.

zold-seg

Erről szól majd a következő cikk.

Dr. Marczi Erika
+36-30 / 280-7475
[email protected]