Az év vége közeledtével, egyben a nyári turisztikai szezon befejeztével érdemes megnézni, hogy a világ távol-keleti felén milyen utazási trendek voltak idén a mérvadóak, ezek hogyan érintik az európai piacokat, ezek milyen gazdasági, kulturális és társadalmi változások indikátorai is egyben.


Japán és Thaiföld a 2024-es lista élén


A kínai turisták a világjárványt azzal töltötték, hogy megtanulták értékelni a belföldön kínált élmények sokszínűségét. Azonban a határok újbóli megnyitása ellenére is a kínai utazók a lakóhelyükhöz közel maradnak a statisztikák szerint. Ezt mutatja, hogy Japánban, Thaiföldön, Dél-Koreában és Malajziában idén szignifikánsan megugrott a kínai látogatók száma, akiket a kedvező vízumpolitika, a gyengébb valuta és a különleges luxusélmények iránti kereslet is odacsábít. Az kínai utazók jelentős része bővíti a látókörét, és olyan, kevésbé látogatott országokba foglal utazást, amelyek nem igényelnek sok utazást. 


                                              


Egyelőre nem teljes a visszaépülés, a sokat utazó kínai turisták elsősorban a közeli desztinációkban gondolkodnak.

 

 

Akiket mégis Európa csábít el


Bár továbbra is Ázsia az elsődleges úti cél, Európa egyre több kínai turistát vonz, különösen azokat, akik a prémium, luxus kategóriájú utazási élményeket keresik. Belgium, Spanyolország, az Egyesült Királyság és Olaszország a legfelkapottabb európai desztinációk számukra. Az Európába utazók hajlamosabbak prémium ülőhelyeket foglalni, mivel a hosszú távú járatokon a nagyobb kényelmet preferálják. Eközben Németország a digitális technológiát használja ki a kínai turisták vonzására, és új kezdeményezéseket indít a digitális ügyfélszolgálatok fejlesztésére.

2023-ban a német idegenforgalmi hivatal a kínai Baidu keresőmotorral dolgozott együtt, amelynek ERNIE botját az utazási tartalmak széles skáláján vértezték fel, hogy a látogatóknak személyre szabott AI asszisztensi élményt nyújtson a németországi utazásukhoz.


                                                 

Német turisztikai imázsfilmek és promóciós anyagok a kínai közösségi médiában

Tax-free előnyök és luxusélmények.



Egy másik vonzó tényező az utazások során a vásárlásból származó anyagi előnyök. Májusban az adómentes vásárlás globális fellendülése a 2019-es szint 172%-ára ugrott, ami a nemzetközi vásárlás erőteljes fellendülését mutatja, melyben az ázsiai vásárlók kulcsszerepet játszanak. A kontinentális kínai vásárlók költése idén Európában 39%-kal nőtt az előző évhez képest.

A luxusutazások jövőjét a magával ragadó márkaélmények alakítják át, ez a trend különösen a kínai vásárlókat vonzza. Idén nyáron több ikonikus divatház Saint-Tropez üdülőhelyeit márkás élménnyé alakította át, amelyek a márka esszenciájába vonják be a látogatókat. Az ilyen egyvelegek lehetőséget nyújtanak a kínai utazóknak, hogy átéljék kedvenc luxusmárkáik megalkotóinak “életstílusát”, mindezzel a csúcskategóriás kiskereskedelem és a leisure egyedülálló keverékét teremtsék meg. 

                                                    

A Global Blue adatai szerint 2023-ban Japán érte el a legmagasabb mértékben az adómentes vásárlási visszaépülést a kínai turisták körében, mégis Európa rögzítette a nagyobb átlagos költést vásárlónként.

 


A nyüzsgő metropoliszok helyett ökoturizmus és természetközeli élmények 


A hegyvidéki úti célok és a természetjárás iránti növekvő érdeklődés a kínai belföldi utazási trendek szélesebb körű elmozdulását tükrözi az élmény- és természetalapú turizmus irányába. A női turisták a családi utazási döntések fő mozgatórugói, akik gyakran a természetközeli helyszíneket, a kulturális örökséget és a tematikus parkokat részesítik előnyben. 

Szecsuán tartományban, a festői Guangwu hegység területén 300%-os népszerűségnövekedés volt tapasztalható idén ősszel, amely az utazással kapcsolatos kereséseket, értékeléseket és vásárlásokat elemzi - az első helyen áll az őszi lombhullás megtekintése az idei úti célok listáján. Az olyan élmények, mint a madármegfigyelés mostanában egyre nagyobb teret hódítanak, mivel az oktatás, a szabadtéri kaland és a természethez való kötődés kombinációját kínálják, olyan elemeket, amelyek a Z-generáció és a fiatalabb millenniumi generációk körében nagy érdeklődést érbresztenek. Az „őszi kirándulások” keresési volumene is 120%-kal nőtt mindössze egy hét alatt októberben, ami azt jelzi, hogy a természetközpontú tevékenységek iránt erős szezonális érdeklődés mutatkozik.


                             

Közösségi médiában megoszott bejegyzések az őszi lombhullásról.


Változó trendek és növekvő kereslet


A 2024-es év végére a Kínából induló külföldi utazások száma várhatóan eléri a 130 milliót, ami jelentős növekedést jelent a 2023-as 87 millióhoz képest. Az egész világra kiterjedő, Kínából származó utazások közel 400%-os növekedést mutatnak.

Az utazók egyre inkább olyan élményekre vágynak, amelyek újra összekapcsolják őket a természettel vagy elmerülhetnek a helyi kultúrákban. Népszerű tevékenységek közé tartozik például az őszi lombhullás megfigyelése illetve a helyi fesztiválokon vagy sporteseményeken való részvétel.


Összegzésképp, a 2024-es év turisztikai térképén az látható, hogy Kínában erős a visszaépülés és a növekedés, amelyet az utazók sokféle preferenciája határoz meg. Ahogy a kínai turisták egyedi élményeket keresnek - amelyek ötvözik a szórakozást, kultúrát és a környezettudatosságot - világszerte a turisztikai szektor szereplőinek egyre inkább alkalmazkodnia kell ehhez. A bakancslistás helyszínek és az újonnan feltörekvő desztinációk közötti kölcsönhatás továbbra is formálja a Kínából induló utazások jövőjét, ahogy az ország újra megerősíti pozícióját a globális turizmusban.




Kelemen Gábor