Felhívjuk szíves figyelmét, hogy oldalunk a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használ. Bővebb információért kattintson ide.

Égészségtudatosság, mint életérzés

Írta: Csak a Nőknek Magazin 2018/01/11 0 hozzászólás Életmód,

Az egészségtudatos életmód nem csak annyit jelent, hogy drága táplálék kiegészítőkre fordítunk anyagi forrásokat, hogy bevigyük a szervezetbe a szükséges vitaminokat, nyomelemeket, immuntámogató készítményeket. Az egészségtudatosság életforma, amiben az is benne van, hogy a gyerekeinknek, a következő generációnak is átadjuk a tudást. Így ők már egy egészségesebb szemléletmódban nőhetnek fel. Ennek következtében néhány generáció múlva elérhetővé válik, hogy kevésbé szennyezzük a környezetünket, jobban figyeljünk a táplálkozásra, több időt fordítsunk az egészségünk megőrzésére és talán jobban odafigyeljünk a lelki egészségünkre is. Szakértőnk, Busch-Turcsányi Éva komplex életmód szemlélete, hatalmas tudása megosztásával nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a leg természetesebb formában óvjuk egészségünket. Javaslatai, tanácsai könnyen megvalósítható, egyszerű és legfőképpen meglepően olcsó megoldások. Arról beszélgettünk, mi minden kell a az általánosan jelenlévő szemléletmód megváltoztatásához.

 

 

 

 

Hogyan tudjuk a magunk és a családunk számára vonzóvá tenni a prevencióra alapuló tudatos életmódot?

 

  • A megvalósításhoz leginkább arra van szükség, hogy a család minél korábban meghozza a döntést, beépítse a mindennapokba ezt az életformát és már kisgyermek kortól kezdve a gyakorlatban alkalmazza az egészségtudatosságot. A szokások kialakításánál a legcélszerűbb a gyermek számára egészséges táplálkozást bevezetni. A feldolgozott élelmiszerekben használt ízfokozók hatással vannak az ízlelőbimbókra. Felerősítik a másodlagos ízeket, módosítják az íz érzékelésünket. Ennek hatására gyakorta az adalékok és ízfokozók nélküli élelmiszereket már nem találják az emberek jóízűnek. Azonban ezek az ízfokozó anyagok koránt sem egészségesek.

 

 

 

 

 

Az életmódváltás sokak számára azért tűnik bonyolultnak, mert nagyon tudatos előre gondolkodást igényel. Az egészséges élelmiszer alapanyagok beszerzése nem mindenütt egyszerű, az adalékmentes ételek elkészítése többnyire saját munkát igényel, ami nem mindenki számára oldható meg könnyedén. Hogy lehet ezt leegyszerűsíteni?

 

  • Nem lehet mindent egy kapszulával elintézni és úgy folytatni az életet, ahogy az az egészségügyi probléma kialakulását előidézte. Egy betegség kialakulásának ideje körülbelül megegyező avval az idővel, ami a rendbejövetelhez szükséges. Azonban ez a legtöbb esetben csak életmódváltással lehetséges. Kétségtelen, hogy a mai kor embere túlterhelt és időhiányban szenved és számos kialakult szokással bír, amik többnyire nem egészséget támogató szokás rendszerek. A beidegződéseket csak lépésről lépésre lehet átalakítani, ha tartós eredményt szeretnénk elérni. Ilyen apró lépésnek tűnő átalakítás lehet például, ha a fehér liszt helyett csicseriborsó lisztet kezd el használni. Csökkenti a feldolgozott fehércukor bevitelt, törekszik rá, hogy tiszta vizet igyon és a só bevitelre is ügyel. Lecseréli a sok háztartásban még alkalmazott só készletét mondjuk Hymalája, vagy Parajdi sóra, ami sokkal egészségesebb. Ezek az alapanyagok ma már egyre több boltban megtalálhatók, nem jár annyi utánajárással, mint korábban. Később már saját maga is belevághat adalékmentes dolgok elkészítésébe. Én például az egész család számára havonta egyszer magam készítem elő fogyasztásra az aloeverát, amit aztán naponta fogyasztunk. A havi egyszeri időbefektetés bőven megtérül ebben az esetben is.

 

 

 

 

 

Hogyan lehet a családok figyelmét felhívni az életmódváltás hasznosságára, illetve elősegíteni azt, hogy minél szélesebb körben elterjedjen az egészségtudatos életmód?

 

  • Oktatással, ismeretterjesztéssel. Az egészséges termékek fókuszba helyezésével a médián keresztül. Minél többet beszélünk erről a témáról, annál többen hozhatják meg a saját döntésüket és fordulhatnak az egészségkímélőbb módszerek felé.

 

 

Említsünk meg néhány példát, amivel egyszerűen kiválthatjuk a kevéssé egészséges dolgokat.

 

  • A mandulaliszt, chiamag liszt sokkal egészségesebb, mint az általánosan használt búzaliszt. Én magam egyébként saját magam csinálom a lisztet is, van egy remek kávédarálóm, a magokat evvel őrlöm meg. Így mindig csak annyi lisztet készítek, amennyire éppen szükségem van.

 

 

 

 

 

 

Ma már egyre kevesebb háziasszony főz minden nap, vagy rendszeresen. Ennek hátterében valós időhiány is meghúzódik. Mennyi időre lenne szükség egy átlagos háztartásban ahhoz, hogy megvalósíthassuk például az egészséges táplálkozást?

 

  • Első lépésként mindenkinek azt javaslom, hogy a vízzel és a sóval kezdje. Mára már kimutatták, hogy a műanyag flakonban tárolt vízbe egészségkárosító anyagok oldódnak ki a műanyag palackokból. A másik fontos tényező a só fogyasztás. 84 összetevőnek kell lennie a sóban. A Hymalája só, a Parajdi só, vagy a Holttengeri só tudja ezt biztosítani. Ezzel a két lépéssel máris számos betegség kialakulását előzhetjük meg. Érdemes a lekvárt otthon főzni, mivel a bolti lekvárok adalék anyagot, tartósító szert és sok finomított fehércukrot tartalmaznak. Ez mind káros hatású a szervezetre. Az otthoni lekvár főzés egyáltalán nem bonyolult. Az idény gyümölcsöt feltesszük egy fazékba, egyet rottyan, nem kell főzni. Ez maximum 5 perc időt vesz igénybe! Ha nem találjuk az adott gyümölcs természetes cukortartalmát elegendőnek, akkor édesíthetjük. Finomított fehércukor helyett azonban édesítsük Xilittel, kókuszvirág cukorral, más édesítőkkel. Ha nem kedveljük, hogy darabos marad a gyümölcs, turmixoljuk le. Egyszerre 1-2 heti adagot készítsünk el, és amikor elfogy, akkor jöhet a következő adag, így mindig friss lekvárunk lehet. Amennyiben szeretnénk mégis kicsit hosszabb távra lekvárt készíteni, akkor a végén pár csepp citromot, vagy egy evőkanál 35-38%-os alkoholt tegyünk hozzá. Ez leállítja az erjedést.

 

 

 

 

 

 

  • A ma már oly gyakori túlsúly kialakulását nagymértékben előidézi a helytelen víz, só és cukorfogyasztás. Még a felvágottakban is olyan adalék anyagok találhatók, amik egészségkárosító hatásúak hosszú távon. Senki sem gondolná, mert nem érződik,  de sok bennük a rejtett fehér cukor. Ahogy a készételeknél, a felvágottaknál is a konyhasóhoz, ami csak NaCl, glutamátot is hozzáadnak. Ez felerősíti az ízeket, tehát jobb ízű lesz a készen vásárolt étel. Azonban a glutamát egy laboratóriumi termék, ami beépül az emberi zsírszövetbe és lehetetlenné teszi a súlycsökkenést. A fogkrémre is érdemes odafigyelni. Egyáltalán nem mindegy, mivel mosunk fogat. Németországban a fluorid mentes fogkrémeket kezdték el népszerűsíteni.

 

 

 

 

 

 

A tudatos életmódra áttérés elterjedését nehezítheti, hogy a közintézményekben, a közoktatási rendszerben még gyerekcipőben jár az átalakítás. Kevés helyen főznek valóban egészségesen. Hogyan lehet a mindennapokban áthidalni ezt a problémát?

 

  • Valóban sok még a tennivaló. Németországban élek, ahol felkerestem a közelünkben lévő idősotthont és költségtérítés nélkül felajánlottam a segítségemet és tudásomat. Sajnos még ott sem lehetett elérni, hogy elfogadják a tudásra építkező átalakítást a táplálkozás és életmód területén. Azt tapasztalom, hogy még koránt sem általános az igény és a lehetőség az egészségtudatosság bevezetésére az intézményi rendszerben. Ugyanakkor a családon belül ennek ellenére érdemes belekezdeni a váltásba, hiszen minél kevésbé terheljük meg a szervezetünket, annál jobban meg tudjuk óvni az egészségünket. Már az előre lépés, ha otthon lecseréljük a fehér rizst barna rizsre, nem feldolgozott fehér lisztel sűrítjük az ételeinket és megtanuljuk, milyen zsiradékot érdemes használni az ételek elkészítésénél.

 

 

Busch-Turcsányi Éva

a természettudományok docense

eva.turcsanyi.busch@gmail.com

eva-turcsanyi-busch.wixsite.com/budapest

 

 

Szólj hozzá!