Szárnyaló kiutazások, növekvő költések és a közösségi média dominanciája – így alakult a kínai szabadidős turizmus 2025 első felében.


A kínai kiutazó turizmus 2025-ben látványos visszatérést mutatott: az év első hat hónapjában nemcsak a kiutazó forgalom nőtt dinamikusan, hanem a turisták költése is új csúcsokat ért el. A világjárvány utáni újraindulás lendülete immár stabilizálódni látszik, és egyértelmű trendek rajzolódnak ki a preferált desztinációk, a szezonális kiugrások és az utazási szokások tekintetében. A kínai szabadidős turisták ma már tudatosabbak, digitálisabbak és élménycentrikusabbak, mint valaha. A következő riport áttekintést nyújt a legfrissebb adatok alapján, különös tekintettel az első félév forgalmára, költéseire és a 2024-es évhez képest bekövetkezett változásokra.



Visszapattanás - Kína kiutazó turizmusa 2022–2023-ban jelentősen alacsonyabb volt, mint más piacokon, de a Tourism Economics előrejelzése szerint erőteljes fellendülés várható, és 2026-ra meghaladja a járvány előtti szintet.


Költések


A kínai turisták költése továbbra is jelentős: az UN Tourism szerint 2024-ben a kínai kiutazó turisták összkiadásai elérték a 251 milliárd USD-t, 30%-kal több lett, mint egy évvel korábban - ezzel ők lettek a csúcstartók. Egyedi kiadás terén továbbra is a bevásárlás (különösen luxuscikkek, duty-free üzletek) viszi a prímet – ez a kiadások legnagyobb tétele. Ezt követi a közlekedés és a szállás: távolabbi utaknál a repülőjegy és a prémium szálloda a legnagyobb tételek. A gasztronómiai költés is folyamatosan nő, ahogy a turisták egyre inkább helyi különregeségekre vágynak. Összképben a kínai kiutazó turisták költéséből a vásárlás (pl. bevásárlóközpontok, tax-free) részesedik a legnagyobb arányban, azonban a digitális vásárlási csatornák is egyre fontosabbá válnak. Az egy főre jutó átlagos kiadást a statisztikák szerint több ezer amerikai dolláros nagyságrendben lehet sejteni, ami magas fogyasztói igényt és felívelő prémium utazási kedvet tükröz.





Csúcstartók - Az ENSZ turisztikai világszervezete közlése szerint 2024-ben a kínai turisták költötték a legtöbbet, nemzetközi viszonylatban.


Kiutazások volumene és a fő desztinációk


A nemzetközi adatok szerint a kínai kiutazó forgalom gyorsan nő: 2023-ban az utazások száma meghaladta a 87 milliót, 2024-re pedig már mintegy 130 millióra emelkedett. A robbanásszerű növekedést mutatja, hogy az utazási irodák 61%-a szerint 2025 első félévében erősebb forgalmat bonyolítottak le, mint 2024 azonos időszakában. A legnépszerűbb úti célok továbbra is elsősorban Ázsia közeli országai. 2024-ben a kiutazások közel 30%-a Hongkongba, Makaóba és Tajvanra irányultak. Délkelet-Ázsia (ASEAN) együttvéve kb. 15%-ot tett ki, Japán, Dél-Korea pedig mintegy 11%-ot. A fő országok 2025-ben is hasonló képet mutatnak: a kínai ünnepi időszakokban Japán, Dél-Korea, Szingapúr, Vietnam és Thaiföld (egy nagy visszaesés után) szerepel az élmezőnyben. Európában fokozatosan emelkedik a kereslet – a Dragon Trail felmérése szerint Európa 2025-ben már a második legnagyobb értékesítési régió volt a kínai utazási irodák körében, megelőzve Délkelet-Ázsiát. Következésképpen a kínai turisták túlnyomó többsége egyelőre Ázsiában utazik, de Európa és a többi long-haul piac is egyre növekvő népszerűségnek örvend.





Hímes tojás - a biztonságos útcélok a kínai médiában nagy figyelmet kapnak. Thaiföld a sorozatos negatív hírek kapcsán sokat veszített attraktivitásából, ebből némileg profitáltak a mid és a long-haul piacok.


Szezonális jellemzők


A kínai kiutazások egy adott éven belüli alakulását erősen befolyásolják az ünnepek és iskolai szünetek. A legerősebb időszak a tavaszi fesztivál (kínai holdújév) környéke, amikor hagyományosan megugrik a külföldre (leginkább short-haul) utazók száma – a 2025-ös kínai újév előtt a repülőfoglalások és külföldi érkezési adatok is rekord szinteket mutattak. Szintén kiemelkedő a nyári vakáció időszaka (július–augusztus), bár erről még nincsenek összegzett és tisztázott adatok. A májusi munka ünnepe (május 1–5.) idején szintén élénk külföldi utazás figyelhető meg: 2025-ben a munka ünnepi hosszú hétvégén is rendkívül népszerű volt a kiutazási kereslet, és ekkor Japán, Dél-Korea, Szingapúr vezette top listákat. Emellett a hagyományos kínai iskolai szünetek (téli és nyári vakáció) is mindig növelik az utazási kedvet.




Majális Csunking városában. Kedvez a belföldi és a külföldi turizmusnak egyaránt.


Közösségi média trendek


A kínai utazási döntésekben kiemelt szerepe van a belföldi közösségi platformoknak. A fiatalabb (elsősorban 35 év alatti) utazók elsődleges információforrása a Little Red Book/Note felület, ahol utazási ajánlókat, élménybeszámolókat és szállás, étterem értékeléseket osztanak meg a felhasználók. A Douyin (kínai TikTok) a rövid videós inspiráció, trendek és promóciók felülete, mely egyre inkább támogatja az utazási ajánlatok értékesítését, akár influenszerek által. Az utazási irodák szerint a Little Red Book és Douyin hirdetések igen jó konverzióval bírnak, így ezeken aktívan hirdetnek és tartalmakat osztanak meg. Fontos továbbá, hogy a válaszadók fele mondta: közösségi médiából szerzi inspirációját az utazáshoz, és 94%-uk osztja meg élményeit online. A WeChat és Weibo is fontos szerepet kap (utóbbit például 48%-uk használja ötletgyűjtésre), de a vizuális, felhasználói tartalmak (képek, videók, blogposztok) dominálnak az inspirációs fázisban. A kínai turisták online jelenléte a járvány előttihez képest még nagyobb mértékben nőtt, és a közösségi csatornák ma már alapvető hatással vannak utazási döntéseikre.



Digitális dinasztia - ha külföldi utazás, akkor a Little RedBook vezeti a statisztikát.


Összehasonlítás 2024 első félévével


2025 első felében a kínai kiutazó piac tovább erősödött az előző évhez képest. A piaci szereplők 61%-a úgy értékelte, hogy az idei első félév eredményei jobbak voltak a tavalyinál. Ez összhangban van a globális trenddel: az UN Tourism adatai szerint 2024-ben 30%-kal nőtt a kínai kiutazók költése, ami jelezte a piac erősödő lendületét. A preferenciákban is látható az eltolódás: 2025-ben tovább erősödött a közeli ázsiai desztinációk iránti kereslet, ugyanakkor Európa is feljött, hiszen a nyugat-európai utak értékesítése például felülmúlta a délkelet-ázsiai kínálatot. A Fliggy adatai szerint a 2025-ös júliusi-augusztusi időszakban a kínai külföldi utazók legnépszerűbb célországa a Malajzia, őt követi Indonézia, Japán, Szingapúr, az Egyesült Királyság, Ausztrália, Dél-Korea, az USA, Thaiföld és Kanada. Eközben a leggyorsabban növekvő célországok közé tartoznak olyan államok, mint Dánia, Egyiptom, Maldív-szigetek, az UAE, Szerbia, Magyarország, Norvégia, Grúzia, Azerbajdzsán és Oroszország. A generációs összetételben is változás tapasztalható: a Z generáció (1990 után születettek) egyre inkább domináns szereplő a piacon (különösen luxus- és nászutazásoknál, illetve a hosszabb körutakon), míg az idősebb korosztály (az ún. „ezüst hajú utazók”) biztonságot és kényelmet keresve növeli részvételét a külföldi utakban. Összességében a mennyiség és a költési hajlandóság is nőtt 2025-ben a 2024 első félévhez képest.




Feltörekvő külföldi piacok - sok mindenen múlik a kínai turisták megragadása.


Érdekességek, különlegességek


Az foglalások szerint emelkedett a családi és tanulmányi utak (pl. külföldi oktatást kombináló utazások), valamint a tematikus, élményközpontú (körutazások, wellness, gasztronómia) utazások népszerűsége. Oroszország 2022-es újranyitása óta lassan, de biztosan gyarapodik az Oroszországba látogató kínai turisták száma. Emellett ismert utazási desztinációk (Maldív-szigetek, Ausztrália, új európai helyszínek) is felfutóban vannak. A felhasználók 65 %-a legfeljebb 3 hónapra előre foglal utazást. Továbbá az utazók egyre tudatosabban árazott, személyre szabott élményeket keresnek – a hagyományos csomag utakat kevésbé részesítik már előnyben, helyettük inkább független, egyéni tervezésű programokat választanak. Az internetes platformok inspirálják úticélválasztásukat, és a „citywalk + cityeat” jelenség, vagyis városi séta és gasztronómiai élmény kombinációja különösen kedvelt trendté vált. Emellett felívelt a környezettudatos és fenntartható turizmus (megj.:Kínában nem teljese egyezik az Európában használt terminussal) iránti érdeklődés is, bár a kínai turisták többsége inkább a szociokulturális közösségeik támogatását hangsúlyozza a környezetvédelem mellett. A Z-generációs utazók között népszerűek a közös utazások („buddy travel”) és a tematikus utazások is. A kínai utazási irodák 82%-a már használ mesterséges intelligenciát például személyre szabott útitervek elkészítéséhez. A digitális fizetés (Alipay, WeChat Pay) és online szolgáltatások pedig még csalogatóbbak lehetnek külföldön. A közösségi megosztások révén sok virális úti cél és élmény („travel hack”) gyorsan elterjed – például Kína-szerte népszerűvé váltak a különleges cukrászati vagy kávéházi élményekről szóló videók TikTok-on.



Kelemen Gábor