A kínai nemzetgazdaságban mostanra igencsak fontos szerepet játszó éjszakai gazdaság, a gazdasági driver szerepét tölti be.


Míg a legtöbbeknek a szórakozás és kikapcsolódás jut eszébe az éjszakai életről, valójában az este 6 és reggel 6 közti időszaknak komoly nemzetgazdasági jelentősége is van Kínában. Bár a Covid részben itt is törést okozott, a járvány előtt kiemelt cél volt például Pekinget Kína “éjszakai fővárosává” is tenni. Azt sem érdemes elfelejteni, hogy az éjszakai életben egyre több digitális szórakozási lehetőség is megjelenik, amiben az ázsiai ország az élen jár.




Éjszakai pezsgés - Csunking városa a No.1 ha az éjszakai gazdaság teljesítményét nézzük.


Éjszakai gazdaság formái és a kormányzati ösztönzés


Az éjszakai gazdaság (night economy) koncepciója Kínában az 1980-as évek óta fejlődik, elsősorban a part menti városokban. Ez az évek során lendületet kapott, és a gazdasági növekedés és fogyasztás kulcsfontosságú mozgatórugójává vált. Eme gazdasági jelenség attrakitívítása megugrott, ahol a lakosság fogyasztási tevékenységek jelentős része éjszaka történik, ami a szokások és a preferenciák megváltozását tükrözi. A kínai nemzetgazdaságban mostanra igencsak fontos szerepet játszó éjszakai gazdaság, gazdasági driver szerepét tölti be.


Az offline tevékenységek terén Kína éjszakai gazdasága élmények gazdag tárházával büszkélkedhet, beleértve a nyüzsgő éjszakai piacokat, szabadtéri étkező és italozó helyeket, kulturális előadásokat, sport- és szórakoztató eseményeket, valamint idegenforgalmi és városnézési lehetőségeket. Ezek az offline aktivitások nemcsak a gazdasági növekedést serkentik, hanem erősítik a városok társadalmi és kulturális szövetét szerte Kínában, bevonzva ezzel a helyieket és a turistákat egyaránt.


A digitális térben, Kínában az éjszakai gazdaságot a digitális platformok és az influenszerek térnyerése befolyásolta, és az olyan platformok, mint a TikTok (kínaiul: Douyin), jelentős szerepet játszanak a fogyasztói trendek és a vásárlási szokások formálásban az éjszakai életet illetően. A virtuális világ új utakat nyitott a vállalkozások számára a fogyasztókkal való kapcsolatteremtésre, a termékek és szolgáltatások népszerűsítésére, valamint az online tranzakciók ösztönzésére, hozzájárulva az éjszakai gazdaság általános növekedéséhez.


A QuestMobile jelentése szerint 2022 szeptemberére az éjszakai aktív mobilfelhasználók száma Kínában (este 18:00 és másnap reggel 6:00 óra között) elérte a 860 milliót. Közülük a 0:00-tól másnap 2:00-ig tartó ún. „késő esti bulizó” felhasználók száma meghaladja a 200 milliót, ami a fogyasztás új hajtóerejévé és a gazdasági növekedés új felvevőpiacává válik. Az „éjszakai gazdaság” népszerűsítésével és a fogyasztási szintek folyamatos javulásával sok helyen az éjszakai gazdaság az élet fontos részévé vált, és továbbra is felszabadítja a fogyasztási potenciált. A 90-es és 2000-as években született fiatal felhasználók késő este aktívak, ami szintén új keresletet teremt az éjszakai fogyasztás iránt. A felhasználók több mint 45,7%-a 35 év alatti, és akár 60%-a is a második, harmadik és negyedik szintű városokból (tier2-3-4) származik.



Kínán kívül is pörög - Budapesten is népszerűvé vált az éjszakai streetfood piac.


Megjegyzendő, hogy nem csak organikusan nőtte ki magát ez a jelenség, hanem a kínai kormány kulcsszerepet játszott az éjszakai gazdaság fejlődésének támogatásában különböző szakpolitikákkal és kezdeményezésekkel, amelyek célja a fogyasztás fellendítése, a gazdasági fellendülés elősegítése és a foglalkoztatási lehetőségek növelése volt. A központi kormány és a helyi hatóságok különböző szakpolitikákat és iránymutatásokat vezettek be az éjszakai gazdaság fellendítése érdekében. Fontos momentum volt, hogy a KNK Államtanácsa, 2019 augusztusának végén hivatalosan is elindította az éjszakai gazdaság ösztönzésére irányuló erőfeszítéseket a gazdasági növekedés ösztönzése érdekében. Ezek az erőfeszítések magukban foglalják a nyitvatartási idő meghosszabbítását, a fogyasztói élmények javítását célzó rugalmas szakpolitikák bevezetését, valamint az üzlet és a kultúra, a turizmus és a sport összekapcsolását az innovatív és vonzó éjszakai fogyasztási lehetőségek megteremtése érdekében.


A kínai éjszakai gazdaságon belül különböző faktorok játszanak kulcsszerepet, beleértve az éjszakai piacokat, élelmiszerstandokat, bevásárlóközpontokat, turisztikai és városnéző látnivalókat, kulturális előadásokat, valamint sport- és szórakoztató tevékenységeket. Ezek a változatos kategóriák különböző fogyasztói preferenciákat és érdeklődési köröket szolgálnak ki, és olyan élmények széles skáláját kínálják, amelyek hozzájárulnak az éjszakai gazdaság további élénkítéséhez.


Mit mutatnak a számok?


A fentiek fényében nem meglepő, hogy az éjszakai gazdaság az elmúlt években egyre nagyobb mértékben járult hozzá Kína GDP-jéhez. A kínai kereskedelmi minisztériumnak a városi lakosok fogyasztási szokásairól szóló jelentése szerint a kínai városokban a fogyasztás 60%-a éjszaka zajlik. A statisztikák szerint Kína éjszakai gazdaságának bevétele 2022-ben elérte a 42,4 billió jüant, ami 16,7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. 2023 májusában több mint 1,58 millió vállalkozás kapcsolódik az éjszakai gazdasághoz Kínában. 2023 januárja és májusa között több mint 56 000 új ilyen vállalkozás jött létre. Az éjszakai gazdaság a növekedés feltörekvő forrásává vált, és pozitív szerepet játszik a belföldi kereslet bővítésében.


A statisztikák jól szemléltetik az éjszakai fogyasztás és üzleti tevékenységek jelentős és növekvő gazdasági hatását Kínában. Az éjszakai gazdaságot a fogyasztás, a foglalkoztatás és a gazdasági életképesség kulcsfontosságú hajtóerejének tekintik az ország nagyvárosaiban, különösképpen jellemző ez a tengerpart menti, a tartományi, a kulturális fontosságú vagy épp korábban Kína történetében korábbi főváros szerepét betöltő városokra, metropoliszokra.





Növekedésben - Az éjszakai gazdaság mérete - billió jüan - és éves növekedése.


A digitális éjszakai gazdaság mutatói


Fontos külön kiemelni, hogy milyen szerepet tölt be az éjszakai gazdaságban a digitális létforma. 2022 szeptemberéig az éjszakai aktív mobilfelhasználók száma Kínában elérte a megdöbbentő 860 milliót, ami az éjszakai tevékenységekben való széles körű elkötelezettséget jelzi.


Az erről készült jelentés hangsúlyozza a mobilinternet használat dominanciáját Kína éjszakai gazdaságában, és a felhasználók körében az olyan tevékenységek, mint a mobil közösségi interakciók, a médiafogyasztás, a játékok, a digitális olvasás és a vásárlás jelentik a legfontosabb választási lehetőségeket. A lokális program és a térképszolgáltatások központi szerepet játszanak Kína éjszakai gazdaságában, és a felhasználók jelentős részét vonzzák, különösen a 30 év alattiakat. Ezenkívül a jelentés hangsúlyozza az éjszakai vásárlás elterjedtségét Kínában, ahol a népszerű e-kereskedelmi platformok felhasználóinak több mint 60%-a vesz részt éjszakai vásárlási tevékenységben.


Összegzés


Az éjszakai gazdaság az 1980-as évek óta fejlődik Kínában, elsősorban a tengerparti városokban, és az évek során egyre nagyobb lendületet vett, a gazdasági növekedés és a fogyasztás egyik fő hajtóerejévé vált. Az elmúlt években a kínai GDP jelentős hozzájárulását jelentette.


A digitális térben az éjszakai gazdaságot a különböző e-platformok és térnyerése befolyásolta, és az olyan platformok, mint a pl. a TikTok, jelentős szerepet játszanak a fogyasztói trendek és magatartásformálásban az éjszaka folyamán. A digitális tér új utakat nyitott a vállalkozások számára a fogyasztókkal való kapcsolatteremtésre, a termékek és szolgáltatások népszerűsítésére, valamint az online tranzakciók ösztönzésére, hozzájárulva az éjszakai gazdaság általános növekedéséhez.




Távoli nézők - A fiatalok által kedvelt élő közvetítés is az egyik hajtóereje a gazdaságnak.


A 2025-ös adatok szerint a kínai éjszakai gazdaság egyre erőteljesebb bővülés előtt áll, különösen nagyvárosokban mint Shanghai és Kanton tartomány városai. A kultúra–múzeum–zene és az élményalapú fogyasztás iránti kereslet növekszik, különösen fiatalok körében . A vendéglátás szektorban a lánc-üzemeltetési arány 2024-ben országosan 22 %, Guangdongban pedig már 31,7 % volt, és 2025-ben várhatóan tovább nő . A kínai bár- és szórakozóhely-szegmens bevétele 2023-ig évi 13,8 %-al nőtt, köszönhetően az éjszakai fogyasztás és a kínálat bővülésének.


Míg az éjszakai gazdaság Kínában számos lehetőséget kínál a gazdasági növekedésre és fejlődésre, kihívásokat és hátrányokat is jelent. Az előnyök közé tartozik a gazdasági fellendülés ösztönzése, a belső kereslet bővítése és a fogyasztói élmények javítása. Mindazonáltal az olyan hátrányok, mint a hagyományos vállalkozások esetleges bezuhanásai, a szabályozási kihívások, valamint a fokozott biztonsági és védelmi intézkedések szükségessége, rávilágítanak az éjszakai gazdaság jelenségével kapcsolatos összetettségre és megfontolásokra. Amellett sem szabad elhaladni, hogy a digitális platformokon zajló éjszakai gazdaság (pl.: a szórakoztató live streaming, vagy az influenszerek dömpingje) egyszerűbb fogyasztási szokások, formák a gazdaságra kevésbé jótékony hatást gyakorolhatnak hosszútávon, hiszen nincsen mögöttük valódi termelés, és a jelentős mennyiségű munkaképes potenciális munkaerő tér át erre a platformra, ezzel Kína jelentős humántőkét veszíthet a kulcsfontosságú szektoraiban.